در حال بارگذاری ...
مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه «محپلنگ» برگزار شد؛

ایرج صغیری: زندگی زیبای اهالی دیارم را به اندازه توانم، زنده کردم

 کتاب نمایشنامه «محپلنگ» اثر ماندگار استاد ایرج صغیری، دوشنبه گذشته (۲۷ آذرماه) طی مراسمی با حضور هنرمندان و علاقمندان حوزه تئاتر رونمایی شد.

به گزارش تئاتر بوشهر، در این مراسم ایرج صغیری با بیان این که عشق، زندگی و تمام خواست من، یافتن ارزش های بومی مردمانی است که در کنار آن ها رشد کردم و بالیدم، گفت: تمام دارایی من از آن هاست. «محپلنگ» از دو نام ترکیبی «محمد» و «پلنگ» است. در بوشهر هرکسی که در جامعه و در زندگی خود تلاش خاصی می کرد، نامی را ورای نامی که مادر بر او می‌گذاشت، برایش انتخاب می کردند. «محپلنگ» به کسی می گفتند که زندگی و یا کارش به شکلی با پلنگ گره خورده و دوخته شده است. از این دست نام ها در بوشهر فراوان داشتیم اما این گونه مفاهیم بومی متاسفانه همراه با کاروانی از ارزش های ادبی و شاعرانه ما بر باد رفته است.

 

جوانان ارزش های بومی را زنده کنند

صغیری در ادامه افزود: امیدوارم که جوان ها همت کرده و این ارزش ها را زنده کنند. کسانی که به دنبال ارزش های بیگانه می روند، نمی دانند که خود ما چه غنایی داریم. برخی فکر می کنند اگر از شکسپیر و دیگر بزرگان ادبیات جهان بنویسند و این آثار را تبدیل به نمایش و فیلم کنند، خیلی بهتر از اینست که «داش‌آکل» صادق هدایت حرف بزنند یا اثری از آن تولید کنند. این طور نیست. مادامی که جوان ها از ارزش های دفن شده در این سرزمین و بربادرفته اطلاع نداشته باشی و با آن ها زندگی نکنی هیچ گاه نمی توانی آثار بزرگ خارجی ها را بسازی چون مال تو نیست و با تو بیگانه است.

 

مردم با رفتار و حرف هایشان به من الهام می دهند

وی همچنین گفت: من در این سال ها کاری نکردم به جز این که زندگی زیبای اهالی دیارم را به اندازه توان و هنری که داشتم، زنده کردم. مردم دیارم در این راه به من کمک کردند و حتی راه‌رفتن آن ها هم به من ایده می داد. مردم با رفتار و حرف هایشان به من الهام می دهند تا اگر بخواهم شخصیتی را در آینده خلق کنم، بدانم که چه کارهایی باید انجام دهم.

وی در پایان از علی قربانی، بازیگر نقش «محپلنگ» خواست تا بخشی از این نمایش را اجرا کند.




نظرات کاربران