در حال بارگذاری ...

«تا بیکران دریا» رونمایی شد

کتاب مجموعه نمایشنامه «تا بیکران دریا» اثر محمد مظفری در آیینی با حضور سیروس همتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و علاقه‌مندان در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش تئاتر بوشهر، نویسنده کتاب در این آیین گفت: این مجموعه شامل 6 نمایش در حوزه دفاع مقدس است که با حمایت سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر به چاپ رسیده است.

محمد مظفری افزود: این نمایش‌ها در حوزه فضای باز و نمایش خیابانی است و در سال‌های گذشته در سراسر استان بوشهر و کشور اجرا شده و حالا با چاپ این مجموعه، نمایشنامه‌ها در اختیار دیگر علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نمایش‌های بیرونی و خیابانی گفت: تئاتر خیابانی به عنوان تئاتر اجتماعی و شفاف می‌تواند در توسعه فرهنگ عمومی، حقوق شهروندی و آموزش شهروندان کمک زیادی به توسعه فرهنگی جامعه کند.

مظفری ادامه داد: جنگ ‌و دفاع مقدس پر است از قصه‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به نمایش و فیلم را دارند که در این ارتباط سازمان‌های فرهنگی باید توجه جدی به آن داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه نمایش با اشاره به اینکه شخصیت بیشتر نمایش‌های این مجموعه مادران شهدا هستند، اظهار داشت: در این مجموعه به سرداران شهید استان بوشهر نگاه ویژه شده است.

سیروس همتی نویسنده و کارگردان مطرح کشور که در جلسه نقد و بررسی کتاب «تا بیکران دریا» نوشته محمد مظفری در بوشهر حضور یافته بود تا بیکران دریا را مجموعه‌ای قابل احترام و مطلوب در حوزه نمایش خیابانی معرفی کرد.

این هنرمند با اشاره به توسعه تئاتر خیابانی در دنیا و ایران نمایش خیابانی رو نتیجه نیاز جامعه امروز به آثار هنری و نمایشی متفاوت و نوتر عنوان کرد.

همتی چاپ مجموعه نمایشنامه تئاتر خیابانی را حرکتی ارزشمند عنوان نمود و افزود استفاده هنرمندانه و مناسب نویسنده از جغرافیا و اقلیم در این نمایش‌ها و پرداختن به آیین‌های جنوب و استان بوشهر را از ویژگی‌های مهم این آثار دانست.

این هنرمند با اشاره به اینکه سرزمین ما سرشار است از آیین‌هایی که می‌تواند در خدمت تولید یک اثر نمایشی باشد افزود: در بسیاری از نمایشنامه‌های کتاب «تا بیکران دریا» ضمن پرداختن به موضوع دفاع مقدس از عناصری مثل دریا و دیگر ویژگی‌های جغرافیایی و بخصوص فرهنگ بومی در پیشبرد داستان نمایش‌ها به خوبی استفاده شده است.

همتی با خرسندی از حضور در بوشهر خواستار توجه جدی مسئولین استان نسبت به نمایش و تئاتر خیابانی شد.




نظرات کاربران