در حال بارگذاری ...
کارگردان جوان بوشهری اثر بیضایی را به‌ صحنه می‌برد؛

اجرای «مجلس قربانی سنمار» در خانه هنرمندان

نمایش «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شیما جوادپور از ۱۶ فروردین تا ۶ اردیبهشت هر شب ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به مدت ۵۵ دقیقه در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

به گزارش تئاتر بوشهر، نمایش «مجلس قربانی سنمار» «مجلس قربانی سنمار» اثر مانای استاد بهرام بیضایی توسط شیما جوادپور در گروه «گلینا» تولید شده است.

این نمایش در اولین روز از اجرای خود شاهد حضور برخی هنرمندان نام آشنای تئاتر همچون آرش دادگر و منوچهر اکبرلو بود.

اکبرلو پس از دیدن این نمایش گفت: سال‌ها بود که متنی از استاد بیضایی را روی صحنه ندیده بودم. بارها این نمایشنامه و تحلیل هایی که روی آن شده بود را خوانده بودم اما اجراهایی از آن را ندیده بودم.

وی به دانشجویان تئاتر توصیه کرد که اجرای این اثر را حتما ببینند چراکه اولا اثری از استاد بیضایی را خواهند دید و با چگونگی به روی صحنه رفتن متن هایی که چنین زبان ادبی فاخری را دارند آشنا خواهند شد.

اکبرلو همچنین به این نکته اشاره کرد که کارگردان و گروه اجرایی توانسته اند این متن را متناسب با فضای امروز به لحاظ مضمونی، کم و به روز کنند.

داستان سنمار، معمار ایرانی- رومی که به دستور نعمان یکم، از شاهان لخم (عراق امروزی) قصر خورنق را برای پذیرایی از یزگرد اول ساسانی ساخت و در روایت تاریخی و متون منظوم و منثور پارسی و عربی اقتباس از آن آمده است که نعمان برای آن که سنمار کاخی شبیه یا بهتر از خورنق نسازد، فرمان داد تا او را از بالای برج قصر به پایین پرت کنند.

 مهدی مکاریان، سهیل عرب، مارال ایزدبخش و فاطمه سعدی در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

رضا جاویدی به مشاور هنری کار، امین چاهشوری آهنگساز، فاطمه قمری طراح پوستر، سهیل عرب طراح صحنه، رضا جاویدی عکاس، حمید شفقتی و یگانه عرب مشاور روابط عمومی و امیر پارسائیان مهر مدیر روابط عمومی و تبلیغات این اجرا را برعهده دارد.

این نمایش پیش از این نیز به‌عنوان کار برگزیده استان بوشهر در بخش مسابقه بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در چهارم بهمن‌ماه در تالار قشقایی به‌روی صحنه رفت.




نظرات کاربران