در حال بارگذاری ...

تئاتر بوشهر در سالی که گذشت

سال ۱۳۹۶ گذشت. گذشت با تمام گرمایش، پاییز نداشته اش و زمستانی که نه «چله ای» داشت و نه سرمایی و بارانی. به امید بهاریم. بهار را می توان جستجو کرد. می توان کشفش کرد. می توان به وجودش آورد. برای اهالی تئاتر، «بهار تئاتری» غنی تر از بهار طبیعت است. بهاری که گروه ها و نهادهای مختلف فرهنگی در کنار هم می توانند به وجودش آورند و از آن لذت ببرند.

به گزارش تئاتر بوشهر، آن چه در پی می آید، نگاهی اجمالیست به گل های بهار تئاتر بوشهر در سال 1396. با این امید که دیگر بار شاهد بهاری رنگین تر در سال 1397 باشیم.

 

الف) تماشاخانه ها

 

الف-الف) تاسیس تماشاخانه های جدید

روند شکل گیری تماشاخانه های جدید در استان بوشهر در چند سال اخیر چشمگیر بوده است؛ در سال 96 نیز این روند با افتتاح چند تماشاخانه از سویی و نیز آغاز ساخت چند تماشاخانه دیگر، ادامه پیدا کرد.

تماشاخانه زنده یاد حمید لطفی

در مجموعه تئاتر شهر بوشهر، هم زمان با سومین جشنواره فجر استانی، با همراهی مدیر کل، فرماندار بوشهر، سومین تماشاخانه این مجموعه افتتاح شد. سالنی با 60 نفر گنجایش که بر پیشانی اش نام زنده یاد حمید لطفی یکی از بازیگران تئاتر بوشهر که خیلی زود چشم از جهان بربست، حک شده است.

 

تماشاخانه استاد عباس زاده

بهمن ماه 96 در شهر برازجان، با حضور اهالی فرهنگ و هنر ، فرماندار برازجان، مدیر کل ارشاد، تماشاخانه استاد عباس زاده با حضور حضرت ایشان افتتاح گردید تا برازجان صاحب اولین پلاتو خود شود. دومین پلاتوی شهر برازجان در صورت سرعت بخشیدن به کار توسط پیمانکار بزودی در اختیار هنرمندان این شهر قرار خواهد گرفت. صد حیف که استاد عباس زاده یک ماه پس از افتتاح این سالن با دست های خود، به دلیل بیماری چشم از جهان فروبست.

ب_الف) سالن های در دست ساخت

در سال 96 ، علاوه بر اضافه نمودن دو سالن که ذکرش رفت، مراحل آغازین ساخت چند سالن جدید دیگر نیز آغاز گشت. نخست ، پلاتوی چهارم مجموعه تئاتر شهر بوشهر که هم اکنون در حال ساخت است. بخشی از کار انجام شده و بخش دیگرآن بزودی پایان می پذیرد. دوم، تماشاخانه شهر جم که تابستان امسال با حضور مدیر کل، فرماندار جم و هنرمندان کلنگ زنی شد و امیدواریم بزودی در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

 

ج-الف) مبله کردن تماشاخانه های تئاتر شهر بوشهر

دو سالن مجموعه تئاتر شهر بوشهر که در یک دهه گذشته بیشترین بار تئاتری شهر و استان را بر دوش کشیده اند، از نظر صندلی و جایگاه تماشاگران در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و به شدت غیر استاندارد بود. از سوی دیگر مطالبه جمعی هنرمندان تئاتر استان نیز بود که خوشبختانه پس از یک سال تلاش مستمر و بی وقفه انجمن هنرهای نمایشی استان، شهریورماه 96 توسط یک گروه حرفه ای طراحی و اجرا شد و هم اکنون در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. برای انجام این مهم فرمانداری بوشهر و به ویژه معاونت محترم عمرانی فرمانداری، سرکار خانم قربانی همراهی ویژه ای کردند.

 

ب) اجراهای عموم

شاخص ترین و ملموس ترین جریانی که در سه سال گذشته در تئاتر استان بوشهر دیده می شود؛ روند رو به رشد اجرای عموم آثار تئاتری در سطح استان است. سال 1393، جهانشیر یاراحمدی در گفتگویی اشاره کرد که: برای رسیدن به نقطه مطلوب در اجرای عموم نیازمند یک جریان هستیم. یک جریان فکری که خود کارگردانان و گروه های نمایشی نیاز به اجرای عموم در جامعه را به عنوان یک نیاز اساسی احساس کنند. اگر به این نقطه رسیدیم که قطعا اتفاق خجسته ای خواهد بود و گرنه با نامه و ابلاغ و اجبار نمی توان اجرای عموم را گسترش داد. خوشبختانه امروز این اتفاق رخ داده است و خود گروه های تئاتری مشتاق اجراهای عموم متعدد هستند. یاراحمدی، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان معتقد است: «هنوز هم جا دارد که روند اجرای عموم در سطح استان گسترده تر شود و ایمان دارم به آن نیز خواهیم رسید. این اتفاق نه تنها مختص شهر بوشهر به عنوان مرکز استان بلکه در اغلب شهرهای استان نیز شاهد این رویداد مهم هستیم. اهرم، دیلم، دیر، کنگان، برازجان، گناوه و...شهرهایی هستند که این مهم را به نحو مطلوبی انجام داده‌اند.

 

ج) تورهای تئاتری گروه ها

یکی از رویدادهای ماندگار تئاتر استان بوشهر در سال 96 برگزاری تورهای تئاتری بود که به شکل درون استانی آغاز گشت و بعدتر فراتر از استان نیز رفت. تور تئاتری با اجرای نمایش «موسیو ابراهیم» کار علی رضا کوشک جلالی و همراهی گروه تئاتر آفرینگان دیر آغاز شد. این نمایش در بیشتر شهرهای استان روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبین روبرو شد. پس از این نمایش، نمایش «اتل متل یه قصه» کار مهدی ضیغمی نژاد نیز در چند شهر استان اثر خود را به معرض دید عموم گذاشت. این حرکت را عبدالرسول محمودی با نمایش «کمدی اکتشافات» و همراهی گروه تئاتر «شوالیه79» تور اجرایی خود را در شهرهای جنوبی استان انجام دادند. در عرصه ی نمایش خیابانی نیز، گروه تئاتر ایلیا با نمایش «علمدار» تور اجرایی خود را در ماه محرم انجام داد و در نقاط مختلف استان اجرا شد. نمایش «مدافع حرم» کار کاظم ارجمند نیا نیز در علاوه بر مرکز استان در شهرهای مختلف استان روی صحنه رفت. امیدواریم این حرکت خوب در سال 1397 ادامه یابد.

 

د) آموزش

آموزش، مهمترین رکن حرکتی بود که انجمن هنرهای نمایشی استان بر آن تاکید داشت؛ در ابتدای سال 96 تصمیم گرفته شد با توجه به محدوده جغرافیایی استان و با توجه به حضور آموزشگاه های هنرهای نمایشی در اغلب شهرها، این مهم بوسیله آن ها انجام گردد تا آن ها از منظر حمایتی در شرایطی قرار گیرند تا آموزش توسط این آموزشگاه ها نهادینه شود. خوشبختانه آموزشگاه های موجود در استان جملگی در این حوزه فعال بودند. در کنار این اتفاق مهم نهادهای مختلف فرهنگی نیز در طول سال کارگاه های آموزشی با حضور هنرمندان شناخته شده کشور برگزار شد که برخی از آن ها عبارتند از:

1/ کارگاه بازیگری کارگردانی دکتر مسعود دلخواه(به همت دانشگاه آزاد)

2/کارگاه روایت شناسی درام ؛ دکتر مهدی نصیری (به همت انجمن هنرهای نمایشی)

3/کارگاه بازیگری نمایش های سنتی، جواد انصافی (به همت امور فرهنگی دانشگاه خلیج فارس)

3/کارگاه بازیگری سید حسین فدایی حسین (به همت انجمن هنرهای نمایشی/ دفتر دیلم)

4/کارگاه دکتر فریندخت زاهدی (به همت انجمن هنرهای نمایشی/دفتر گناوه)

5/کارگاه بازیگری محمودرضا رحیمی(به همت انجمن هنرهای نمایشی/دفتر گناوه)

6/کارگاه آموزش بیان ،شاهرخ سروری (به همت انجمن هنرهای نمایشی/دفتر برازجان)

7/کارگاه آموزش بازیگری،فرید میرشکار(به همت انجمن هنرهای نمایشی/دفتر خورموج و دلوار)

8/ کارگاه نمایشنامه نویسی پیام لاریان ( به همت فرهنگسرای بافت)

9/ کارگاه تحلیل نمایشنامه حبیب خدامی (به همت انجمن هنرهای نمایشی/دفتر دیلم)

و.....

ه) جشنواره ها

در استان بوشهر جشنواره های متعددی در حوزه های مختلف، با موضوعات متنوع برگزار می‌شود. نکته مهم این جشنواره ها در چند سال گذشته این بوده است که آثار منتخب جهت اجرا در جشنواره ها، پیش از حضور در شهرها و مناطق خود اجرای عموم رفته اند. به همین سبب برگزاری چنین جشنواره هایی با این رویکرد (اجرای عموم پیش از جشنواره) می تواند بر تئاتر استان، از جهات مختلف تاثیر بگذارد. جشنواره های تئاتری که در سال 1396 در استان بوشهر برگزار شد عبارتند از:

1/ س.مین جشنواره نمایشنامه خوانی دفاع مقدس / بندر دیلم (با حضور 11 اثر/ خردادماه 96)

2/هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس عسلویه با حضور هشت استان(خردادماه 96)

3/یازدهمین جشنواره تئاتر استانی کودک و نوجوان (بندر دیر / اردیبهشت ماه 96)

4/بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر (مهرماه 96)

5/ هفتمین سوگواره تعزیه استان بوشهر (آبان ماه 96)

6/دومین جشنواره تئاتر به زبان انگلیسی(بوشهر/آذرماه 96)

7/اولین جشنواره تئاتر خیابانی جزیره خارگ(آبان ماه 96)

8/دهمین جشنواره تئاتر استانی طنز تنگستان(بهمن ماه 96)

9/چهاردهمین جشنواره استانی تئاتر معلولین (دی ماه 96)

10/جشنواره شهدای دانشجو(آذرماه 96)

11/ دهمین جشنواره تئاتر دشتستان (بهمن ماه 96)

12/ ششمین جشنواره تئاتر استانی کوتاه بندر گناوه (اسفندماه 96)

13/جشنواره استانی مونولوگ بندر دیلم (اسفندماه 96)

 

و) سومین جشنواره فجر استانی

دی ماه 1396، بوشهر برای سومین سال پیاپی میزبان جشنواره  تئاتر«فجر استانی» بود؛ رویدادی خجسته که در چند سال گذشته سبب گشته گروه های مختلف تئاتری از تهران و شهرستان های مختلف‌، آثار خود را در استان اجرا کنند. تبادل تجربیات‌، مهمترین هدف این جشنواره هاست. در سومین دوره این جشنواره‌، بوشهر میزبان دو اثر از تولیدات استان، سه اثر از تهران و دو اثر از برگزیدگان سایر استان ها بود که در کنار مجلس خاطره بازی پیشکسوتان، سه مجلس نقالی، کارگاه آموزشی، جدول اجرایی جشنواره را تشکیل می دادند. اتفاق نامیمونی که در این جشنواره رخ داد این بود که دو اثر از تهران در حالیکه کلیه امکانات اجرا در بوشهر فراهم شده بود بخاطر مسائل و مشکلات درون گروهی و یک شب قبل از اجرا‌، اجرای خود را در جشنواره کنسل کردند تا خاطره بدی از خود بجا بگذارند. این دو نمایش عبارت بودند از‌: بوی خواب (سهراب سلیمی) و نوای اسرار آمیز (ساقی عطایی)

 

ز) بزرگداشت بیست پیشکسوت تئاتر

در سال 1396 تلاش شد تا به پاس زحمات و تلاش های قدیمی های تئاتر استان، مراسم تجلیل و بزرگداشت آن ها برگزار شود. اختتامیه سومین جشنواره تئاتر فجر استانی با حضور ارمغان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان ها و تنی چند از کارشناسان اداره کل هنرهای نمایشی، از بیست پیشکسوت تئاتر استان تجلیل به عمل آمد. این مراسم در روز 23 دی ماه 96 در کافه حاج رییس بوشهر برگزار شد.

 

ح) انتشار اثر پژوهشی «ادبیات نمایشی در بوشهر»

در حوزه نشر نیز، سال 96 سال خجسته ای برای تئاتر استان بود.نمایشنامه های متعددی از نویسندگان هم استانی به زیور طبع آراسته و روانه بازار کتاب شد. در عرصه تاریخ تئاتر استان نیز اثر پژوهشی «ادبیات نمایشی در بوشهر» نوشته ی جهانشیریاراحمدی منتشر شد و خیلی زود به چاپ دوم رسید. ادبیات نمایشی در بوشهر، سیر تاریخی نمایشنامه نویسی در استان بوشهر‌، از گذشته تا امروز را مورد مطالعه قرار داده است؛این اثر پس از آثاری همچون «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز»، «نمایش در خارگ» و «تعزیه و تعزیه خوانی در بوشهر» بخش دیگری از تاریخ تئاتر استان را مورد کنکاش قرار داده است.

 

ط) حضور در جشنواره های تئاتری

سال 1396 سال پر رونقی از منظر حضور گروه های متعدد تئاتری استان در جشنواره های مهم تئاتری کشور بود. در هیجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بخش های مختلف نمایندگانی از استان حضور داشتند. در بخش نمایش های صحنه ای‌، نمایش «بهادر» کار مشترک جواد صداقت و الهام ابنی، در بخش پژوهش جهانشیر یاراحمدی، در بخش نقالی بزرگسال طوبی شیرکانی، در بخش نقالی کودکان یکتا سادات ملکی، در بخش نمایش های میدانی نمایش «دومارویی» کار عبدالرضا محمدی نژاد و نمایش «سهیلی» کار محمد مظفری، در بخش قهوه‌خانه نیز نمایش «سمبوک» کار محمد مظفری نمایندگان استان بودند در این جشنواره.

در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در بخش خارج از صحنه‌، نمایش «سلبریتی های گمنام» کار سپیده حجامی‌، در بخش صحنه ای نمایش های «آواز ماهی ها در مرداب» کار فضل الله عمرانی و نمایش «اگر شبی از شبهای تهران مسافری» کار مشترک جواد صداقت و الهام ابنی نمایندگان استان بودند.

علاوه بر این نمایندگان تئاتر استان در جشنواره های مختلفی همچون تئاترخیابانی مریوان (‌دومارویی / عبدالرضا محمدی نژاد)، جشنواره هنرهای نمایشی دانش اموزان کشور(گدام از بوشهر و گلی کوسه از دیر)‌، جشنواره آیین های رضوی (نمایش برای حکیمه /محمد مظفری)، جشنواره سراسری دانشجویی (نمایش معلم جزیره /کاظم ارجمندنیا)، جشنواره سراسری نقالی غدیر(طوبی شیرکانی و هستی قائدی)، جشنواره شاهنامه خوانان مناطق زاگرس نشین (نگار مکاریان و سیده شیما موسوی)، همایش از عاشورا تا اربعین (نمایش مدافع حرم/کاظم ارجمند نیا)، جشنواره مهر کاشان(گمشده در هزار توی زمان/حسین اسدی و اگر شبی..../جواد صداقت و الهام ابنی)، جشنواره خیابانی شرهانی (نمایش کا 47/کار مارال ایزدبخش)

 

ی) حضور در جشنواره های خارجی

سال 1396 سال درخوری برای حضور نمایش های بوشهری در جشنواره های خارجی بود. گروه تئاتر آسوریک در دو فستیوال در کشورهای هندوستان و ارمنستان حضور پیدا کرد. در هندوستان در جشنواره المپیاد تئاتر هند با نمایش «اگر شبی از شبهای تهران مسافری» شرکت کرد و در جشنواره هایفست ارمنستان نیز با دو نمایش «بهادر» و «اگر شبی...» حضور موفقی داشت. علاوه بر این گروه تئاتر نامیرا بندر گناوه نیز مجوز دو نمایش میدانی در فستیوال المپیاد تئاتر هند را دریافت کرد ولی شرایط اعزام گروه فراهم نشد.

 

ک) اردیبهشت تئاتر استان بوشهر

هفدهم اردیبهشت ماه 1396، به همت انجمن هنرهای نمایشی جشن اردیبهشت تئاتر استان برگزار شد. در این مراسم به شکل همزمان به پنجمین سالکوچ استاد رمضان امیری هنرمند دوست داشتنی تئاتر این دیار اختصاص داشت، به انتخاب هیئت رییسه انجمن هنرهای نمایشی استان، از فعالین تئاتر استان در سال 1395 و نیز افتخار آفرینان تئاتر، تجلیل به عمل آمد.

 

ل) سامانه بلیط فروشی

تا سال 1393 کلیه بلیط فروشی های آثار تئاتری به شکل حضوری انجام می شد؛ از سال 1394 با تلاش و پیگیری انجمن هنرهای نمایشی استان، از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی‌، بلیط‌فروشی از طریق سامانه های الکترونیک انجام می شود. روند استقبال مخاطبین نیز رو به رشد است.

دو سامانه بلیط فروشی در استان بوشهر که فعال هستند عبارتند از:

www.belitbox.com

www.boushehr.live

 

م) تبادل گروه های تئاتری با استان ها

تبادل گروه های تئاتری جهت اجرای عموم در استان های همجوار‌، یکی از سیاست های تئاتر کشور بود که بر انجام آن همواره چند نشست و گفتگو پیرامون این مهم به توافق رسیدند که تولیدات استان ها تبادل شود. در سال 1396 دو نمایش از تولیدات استان بوشهر در استان خوزستان و در شهرستان بهبهان روی صحنه رفتند. نمایش «موسیو ابراهیم» کار علیرضا کوشک جلالی و نمایش «1321» کار روح الله خدامی. دو نمایش از تولیدات استان خوزستان نیز در شهرستان دیلم روی صحنه رفت. ادامه این روند می تواند برای تئاتر استان ها مفید و تاثیر گذار باشد.

 

ن) کارگاه نمایش در بندر دیلم

یکی از رویدادهای مهم تئاتر استان در سال 96 برگزاری کارگاه نمایش در دیلم و تولید یک نمایش کودک و نوجوان بود. کارگاهی که با حضور سید حسین فدایی حسین هنرمند نام آشنای تئاتر کشور و یکی از فعالین تئاتر کودک شکل گرفت و نتیجه اش تولید یک اثر نمایشی با عنوان «ماجرای ساحل سنگی » بود. نمایشی که در دیلم به مدت ده روز روی صحنه رفت و مورد استقبال قرار گرفت. تولید این نمایش به همت انجمن هنرهای نمایشی دفتر دیلم و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان دیلم تولید و اجرا شد.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران