در حال بارگذاری ...
غلامحسین دریانورد:

نمایشنامه‌هایم هر کدام یک روایت قاب هستند

دریانورد می گوید: حس می کنم مجموعه شعر‌های بنده هر کدام یک روایت قاب است که در آن خرده روایت‌هایی وجود دارد که بخشی از تجربه های زیسته من است

ایران تئاتر، سودابه زیارتی؛ «مجموعه شعر‌های بنده هر کدام یک روایت قاب است که در آن خرده روایت‌هایی وجود دارد که بخشی از تجربه های زیسته من است. وقتی به کرانه های یک روایت نزدیک می شویم ممکن است متوجه شویم این روایت در دل روایتی دیگر کاشته شده است. هزار و یک شب ، دکامرون ، قصه های کانتربری و...نمونه های از روایت قاب است...» این‌ها بخشی از صحبت های غلامحسین دریانورد است که او در جشن امضا و مراسم رونمایی از تازه ترین اثر نمایشی خود عنوان کرد. این مراسم به همت انجمن آدینه ادبی گناوه، جمعه گذشته با حضور برخی شخصیت های سیاسی فرهنگی و علاقمندان برگزار شد.

غلامحسین دریانورد درباره اثر خود می گوید:

«جشن امضای کتاب مجموعه شعر «کافه شعر نهنگ سپید» و نمایشنامه «دریامرد» از سروده ها و نوشته‌های من و همچنین مجموعه شعر «ضربدر آینه‌ها» نوشته دوست عزیزمان محمد جعفر نجدی است.»

دریانورد همچنین اشاره ای به روایت شناسی دارد: «در بحث روایت شناسی مبحثی وجود دارد به نام روایت قاب. وقتی به کرانه های یک روایت نزدیک می شویم ممکن است متوجه شویم این روایت در دل روایتی دیگر کاشته شده است. «هزار و یک شب»، «دکامرون»، «قصه های کانتربری» و... نمونه های از روایت قاب است.»

او صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد که: «حس می کنم مجموعه شعر‌های بنده هر کدام یک روایت قاب است که در آن خرده روایت‌هایی وجود دارد که بخشی از تجربه های زیسته من است.»

این نمایشنامه نویس و هنرمند گناوه ای، این بخش از سخنان خود را با این جملات مزین می کند و می گوید: «در جشن جنوبی چشمانت، بیا کنار دریا. فانوس های ساحلی، یاد ها و دوبیتی ها، کافه شعر نهنگ سپید هر کدام یک روایت قاب هستند که یک روایت قاب بزرگتر را تشکیل می‌دهند. همینطور نمایشنامه چاپ شده و چاپ نشده بنده هم هر کدام یک روایت قاب هستند.»

او ادامه می دهد که: «دریامرد، بوم، عشق بازیگر است، خانه پدری، بارون و بوی یاس، اسب تک شاخ، شش خاطره و یک شکست، افسانه سرایی دریا، حنابندون و... در مجموع، باز خود روایت قاب واحدی را شکل می دهند.»

دریانوردِ دریادل همچنین می گوید: «این شعرها و نمایشنامه ها حکایت همان هزار و یک شب است. شعرها و نمایشنامه های که باعث می شود من رنج ها و سخت‌های زندگی را تحمل کنم و معنای زندگی را برای خودم جهل کنم. اگر این مجموعه شعرها که نسخه های زیادی از آن روی دستم مانده است و نمایشنامه ها برای هیچ کس فایده نداشته باشد و به درد هیچ کس نخورد برای من روایت‌های جذابی است که باعث شده است، من زندگی را همه پست و بلندی‌های آن را دوست داشته باشم.»

او به واژه دریا که با نام خودش پیوند خورده است، اشاره کرده و می گوید: «خوشبختانه خود آگاه یا ناخودآگاه در عناوین مجموعه شعرها و شعرهای من تقریبا از سِت دریا استفاده شده است که با نام بنده نیز پیوند خورده است و من فکر می‌کنم این شعر ها با تمام نواقص آن، از آنجا که موضوع آن زندگی یک انسان است و تجربه های زیسته یک انسان را در قاب خود دارد، یک راز است و راز در هنر و شعر اهمیتی فراتر از رمز و معما دارد.»

غلامحسین دریانورد ادامه می دهد که: «من شعرها و نمایشنامه هایم را به خاطر روایت‌هایش دوست دارم به خاطر این که پاره‌ای از روح و جان من است.»

دریانورد، دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سالیان بسیاری است که در عرصه نمایشنامه نویسی  فعال است. تازه ترین اثر منتشر شده وی، «دریامرد» نام دارد که به همت انتشارات «هنر دفاع» منتشر شده است.

«دریامرد»، برخوانی بلندیست درباره دلاوری شهید نادر مهدوی و یارانش در جنگ دریایی با کشتی بریجستون آمریکایی در خلیج فارس.

 

همان کونه که پیشتر نیز اشاره شد، در مراسم رونمایی از این اثر شخصیت های سیاسی، فرهنگی و هنری شهرستان گناوه حضور داشتند؛ جهانشیر یاراحمدی-رییس انجمن هنرهای نمایشی استان-که پیش از این نیز در این نمایش ایفای نقش کرده بود، بخش هایی از این اثر نمایشی را خوانش کرد.

همچنین جواد متین- عضو کانون ملی منتقدان تئاتر کشور- نیز از جمله چهره‌هایی بود که درباره ویژگی های این اثر سخن گفت.

 

از غلامحسین دریانورد، پیش از این نمایشنامه های متعددی همچون: «بارون و بوی یاس»، «اسب تک شاخ»، «خانه پدری»، «عشق بازیگر است»، «شش خاطره و یک شکست»، «شعله های موج» و «بادبان ماه»،«صیقل»، و... منتشر شده است.

«دریامرد» در تیراژ دو هزار نسخه توسط انتشارات هنر دفاع روانه بازار کتاب شده است.

 

 




نظرات کاربران