در حال بارگذاری ...

ضرورت تئاتر، رسیدن به سبد روزانه مردم است

ضرورت این هنر‌، رسیدن به سبد روزانه مردمیست و این مهم‌ میسر نمی‌گردد مگر با همراهی دلسوزانه تمام فرهنگ‌سازان، دولت مردان، اقتصاد‌دانان و برنامه‌ریزان‌. زیر‌ا که آنان تصمیم‌گیرندگان جامعه فرهنگی و هنری‌ کشور محسوب می‌شوند و این تصمیمات نه تنها در تئاتر مرکز بلکه تئاتر شهرستان‌ها که هر کدام به تنهایی عضوی از‌ ارکان اصلی تئاتر کشور هستند و بر تاثیر گذاری رشد اعتلای‌ جامعه فرهنگی این مرز و بوم یاری می‌رسانند دنبال می‌شو‌د.

اشرف سلطانی نیا؛

به نام یاری‌رسان دل‌ها

اگر می‌خواهیم به سمت جامعه متعالی گامی فراتر برداریم‌ باید زیبایی حقیقی را با هنر متعالی باز‌آفرینی کنیم و در پی احیای راستین معنوی و اخلاقی باشیم که تئاتر به‌عنوان یکی از هفت هنر والای‌ جهان انسانی که در ذاتش نوعی آگاهی‌بخشی و الهام‌بخشی با خود برای جامعه متعالی همراه دارد مارا به سر منزل مقصود می‌رساند. اما این مهم میسر نمی‌شود‌ جز با هم‌فکری و همدلی همه مسئولین امور فرهنگی.

 زیرا :

گر بود اندیشه‌ات گل گلشنی

ور بود خاری تو هیمه گلخنی

پس هر چند امروزه به‌نظر می‌آید  نقش این هنر والا و مقدس به‌دلیل ندانستن یا شاید نخواستن معرفت کنه راستین‌اش، در جامعه و‌ زندگی روزمره کمتر از دیگر هنرهای بصری‌ مورد توجه قرار گرفته است‌. اما‌ این یک اندیشه ناپخته است که با دارا‌بودن روح آفرینندگی وجودش و تاثیر مستقیم‌ بر پنج حس بشری‌ آن را نادیده انگاشت‌.

اما چرا‌ در ایران به این هنر والا با همه زیبایی‌های حقیقی‌ که در آن است کمتر توجه می‌شود‌؟

آیا:

1- عدم توجه کلان دولت مردان به این هنر‌.

2-عدم فرهنگ‌سازی درست و مناسب در راستای تئاتر‌.

3-عدم دغدغه روزمره‌ به تئاتر‌.

که توجه‌ به رفع این عدم‌ها باید‌ در برنامه‌ریزی‌های سالانه‌ اعم‌ ادارات مسئول فرهنگی و هنری ‌اتفاق بیافتد‌ نه به‌طور اخص زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی در جشنواره‌هایی به نام تئاتر محقق گردد که ضرورت این هنر‌، رسیدن به سبد روزانه مردمیست و این مهم‌ میسر نمی‌گردد مگر با همراهی دلسوزانه تمام فرهنگ‌سازان، دولت مردان، اقتصاد‌دانان و برنامه‌ریزان‌. زیر‌ا که آنان تصمیم‌گیرندگان جامعه فرهنگی و هنری‌ کشور محسوب می‌شوند و این تصمیمات نه تنها در تئاتر مرکز بلکه تئاتر شهرستان‌ها که هر کدام به تنهایی عضوی از‌ ارکان اصلی تئاتر کشور هستند و بر تاثیر گذاری رشد اعتلای‌ جامعه فرهنگی این مرز و بوم یاری می‌رسانند دنبال می‌شو‌د.

البته نا‌گفته پیداست که بحمدالله و جای بسی‌ خرسندی، در استان بوشهر‌ با حضور پر‌ رنگ‌ رییس‌ دلسوز و فرهنگ دوست اداره ارشاد اسلامی خانم دکتر ماحوزی و مسئول انجمن نمایش‌ قدر‌دان‌ و هنر‌شناس‌مان‌ جناب‌ جهانشیر یار احمدی توجه به این هنر مقدس به تناسب‌ مشکلاتی که در شهرستان‌های هم‌جوار که گاه گاهی پای درد دلهایشان می‌نشینیم‌ کمتر ‌می‌باشد اما نباید فرا‌مو‌ش شود که تئاتر بوشهر با پشتوانه خوب‌ فرهنگی و هنری و قدمت درخشانش‌ نیاز به توجه وافری از سوی تمام مسئولین امر دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر با توجه و عنایت دیگر دلسوزان استان شاهد ترقی و پیشرفت در خور توجه هم استان‌های هنرمند عزیز گردیم.

به امید آن‌که:

از کوزه همان برون طراود که در اوست.

 




نظرات کاربران