در حال بارگذاری ...

اهمیت و جایگاه جشنواره تئاتر استانی

هنرمندان نمایش، خاستگاه و جایگاه این رویداد را در به اشتراک گذاری داشته‌ها، رقابت و ‌آوردگاه نهایی فعالیت‌های یک ساله اهالی نمایش استان پذیرفته‌اند و هر سال با تلاش در جهت افزایش سطح کیفی آثار تولیدی خود، می‌کوشند ضمن دور نماندن از این میدان جز برگزیدگان نهایی آن نیز قرار گیرند. واضح است که موفقیت گروه‌های برگزیده جشنواره استانی، برگ زرینی در جهت ثبت توانایی‌ها و تثبیت جایگاه هنری گروه‌ها در سطح استان و کشور در زیر شاخه‌‌های متنوع تئاتر خواهد بود.

حبیب خدامی؛ ‌جشنواره استانی تئاتر، معتبرترین و بزرگترین ویترین ارائه رویدادهای نمایشی استان است که در بین هنرمندان عرصه تئاتر، مسئولین هنری استان و تماشاگران آن، از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. هر چند پتانسیل اصلی نمایشی استان به طورکامل و نهایی در اجراهای عموم مشخص شده و درجه تاثیرگذاری، ارتباط سنجی و بازخورد نهایی خود را در مواجهه با آرا و افکار مخاطبان آن خواهد یافت، ولی بی‌شک قبل یا بعد از عرصه دیداری و ارتباطی اجراهای عموم، این جشنواره محل تلاقی و تقابل گروه‌های نمایشی استان است که از این حیث از نقش و جایگاهی منحصربفردی برخوردار است.

‌در تبیین ضرورت و چیستی این رویداد می‌توان به: رهیابی گروه‌های برتر به جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نمایش استان، انعکاس و بازتاب چهره نمایش استان در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین پرداختن به دغدغه‌های هنری، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی در زیست بوم هریک از گروه‌های نمایشی استان اشاره کرد. پس با این تفاسیر جایگاه و اهمیت این جشنواره در سه حیطه‌ی: هنرمندان عرصه نمایش، تماشاگران و عامه مردم، و مسئولین و متولیان مدیریت هنری استان و شهرستان‌ها قابل رصد و ردیابی می‌باشد.

‌هنرمندان نمایش، خاستگاه و جایگاه این رویداد را در به اشتراک گذاری داشته‌ها، رقابت و ‌آوردگاه نهایی فعالیت‌های یک ساله اهالی نمایش استان پذیرفته‌اند و هر سال با تلاش در جهت افزایش سطح کیفی آثار تولیدی خود، می‌کوشند ضمن دور نماندن از این میدان جز برگزیدگان نهایی آن نیز قرار گیرند. واضح است که موفقیت گروه‌های برگزیده جشنواره استانی، برگ زرینی در جهت ثبت توانایی‌ها و تثبیت جایگاه هنری گروه‌ها در سطح استان و کشور در زیر شاخه‌‌های متنوع تئاتر خواهد بود. هر چند رسیدن به چنین جایگاهی برای گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در این جشنواره دشوار بوده و مستلزم شناخت معیارها و اصول هنری، اجتماعی و فرهنگی فراوانی است که موظف به رعایت، فراگیری و تجربه‌ورزی‌ آنان در برنامه‌ریزی‌ها و تمرینات متنوع خود می‌باشند.

‌ از جمله مولفه‌های مهم این جایگاه، نوع نگاه مدیریت هنری استان به جشنواره تئاتر استانی است که در این خصوص، می‌توان به مواردی همچون: تربیت و ساماندهی گروه‌های نمایشی بر اساس مولفه‌های استان و شهرستان‌های تابعه با توجه به ظرفیت‌های نوین اجرایی، حمایت از گونه‌های مختلف تئاتر، ارتقای کیفی این رویداد هنری، تشویق و ترغیب گروه‌ها به پرداختن به قصه‌های فولکور استان و افزایش کمی و کیفی توان نمایشی استان اشاره کرد که دستیابی به چنین اهدافی باید همواره مدنظر و دغدغه‌ی اصلی برگزارکنندگان و داوران انتخاب آثار نهایی قرار گیرد.

‌ در انتها مقوله مهم مخاطب و بیننده است. ضرورت تبیین جایگاه جشنواره استانی تئاتر از نظرگاه تماشاگران؛ مستلزم شناخت مناسب معیار و سلایق و همچنین ذائقه آفرینی منطبق بر اصول اخلاقی و عرفی جامعه می‌باشد. بی‌شک تفاهم حاصل از این شناخت از سوی گروه‌های نمایشی، عامل ارتقاء و اقبال عموم، هویت‌یابی و افزایش کارآیی اجتماعی تئاتر استان خواهد شد.




نظرات کاربران