جهانشیر یاراحمدی:
اجرای عموم در استان بوشهر به یک جریان تبدیل شده است
رئیس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر در برنامه «شب تئاتر» گفت: تا ۶ سال گذشته، دغدغه اجرای عموم، به این شکلی که الان در استان وجود دارد، وجود نداشت. حتی خود کارگردانها تمایل به اجرای عموم بلندمدت نداشتند؛ اما الان تبدیل به یک جریان شده است.
به گزارش تئاتر بوشهر، «شب تئاتر» از برنامه شب های هنر بودکه در طول برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر هرشب به تهیهکنندگی امیرقمیشی و اجرای رحمت امینی، ساعت ۲۳ از سالن اصلی تئاتر شهر روی آنتن شبکه 4 سینما رفت.
با توجه به حضور موثرگروه های تئاتر از استان های کشور در جشنواره تئاتر فجر، پنجشنبه شب گذشته، بخشی از برنامه «شب تئاتر» با حضور جهانشیر یاراحمدی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر) رحمت امینی و علیاکبر عبدالعلیزاده(پژوهشگر، منتقد، نویسنده و سردبیر سایت تخصصی ایرانتئاتر)، برگزار و وضعیت تئاتر بوشهر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
جهانشیر یاراحمدی در این برنامه با اشاره به همت گروههای تئاتری استان، وضعیت تئاتر بوشهر را در سالهای اخیر، خوب ارزیابی کرده و گفت: دغدغه مدیران و گروههای تئاتری این بوده که تئاتر برای مردم باشد و فقط در سطح جشنوارهها باقی نمانده و به اجرای عموم برسد؛ که خوشبختانه در استان ما این اتفاق افتاده است. اکنون در 8 نقطه استان، نمایشهای مختلفی در شهرهای مختلف استان در حال اجرای عموم با فروش بلیط است.
یاراحمدی در پاسخ به سوال رحمت امینی درباره استقبال از نمایشها نیز عنوان کرد: استقبال از نمایشها، بستگی به کیفیت نمایش دارد؛ اما به طور کلی این استقبال خوب است.
وی همچنین به گروه های نمایشی شرکت کننده در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اشاره کرده و افزود: نمایش «عروسی خون» که براساس نشانههای بومی دراماتورژی شده در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، «گزارشی از مرگ» در بخش مسابقه تئاتر تهران دو و در بخش خیابانی هم نمایش «لامکان لازمان» را داریم.
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، در ارتباط با علت رونق تئاتر در استان بوشهر گفت: عوامل مختلفی برای این جریان وجود دارد. سختافزار یکی از نکات بسیار مهم است؛ مسالهای که در استان ما با مشکل روبهرو نیست. از سال 76 تاکنون، بجز یکی از شهرستانهایمان، ما در همه شهرستانها یک سالن تخصصی تئاتر و در بعضی، بیشتر از یکی داریم. گام بعدی خود گروههای تئاتری هستند که به صورت خودجوش و عاشقانه در حال فعالیت هستند. گام سوم بدنهای است که در حوزه سیاستگذاری حضور دارد. تا 6 سال گذشته، دغدغه اجرای عموم، به این شکلی که الان در استان وجود دارد؛ وجود نداشت. حتی خود کارگردانها تمایل به اجرای عموم بلندمدت نداشتند؛ اما الان تبدیل به یک جریان شده است.
مجری این برنامه-امینی-عنوان کرد: به نظر من به خواست مخاطبان نیز بازمیگردد؛ چرا که هر پدیدهای در جامعه به نیاز و خواست مخاطبان مربوط است.
جهانشیر یاراحمدی در پاسخ به این مورد نیز گفت: به شرایط اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه بسیار مرتبط است. در واقع منطقهای است که به لحاظ بافت و بستر فرهنگی بسیار غنی است. از دیرباز تئاتر مورد توجه و حمایت مردم بوده است.
در ادامه عبدالعلیزاده دو نکته موثر را در توسعه تئاتر استان ها یادآور شد: در سه سال اخیر، براساس توجه مرکز هنرهای نمایشی به تئاتر استانها در ساز و کار اجرایی تغییراتی صورت گرفته است. اداره کل هنرهای نمایشی ارتباط خود را با اداره کل استانها معنادار کرده و در مورد ضوررت ها و نیازهای تئاتر هر استان به اداره کل استان ها مشاوره داده و از توسعه زیرساخت ها حمایت کرده است. همچنین انجمن هنرهای نمایشی ایران در ساختار جدید خود بسیار موثر تر عمل کرده، در ساختار جدید مدیریت و هدایت دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی ایران با ساختاری انتخابی صورت می گیرد و هیات مدیره تئاتر هر استان از طریق رای هنرمندان انتخاب میشود. آنها نیز به هنرمندان پاسخگو هستند و اگر عملکرد مناسبی نداشته باشند؛ در دورههای بعد انتخاب نمیشوند. قبلا این روند، انتصابی بوده و از تهران اتفاق میافتاد و امکان ارزیابی و عملیاتی نداشت.
امینی در ادامه گفت: من بسیار خوشحالم که در استانهایی مانند بوشهر و خوزستان متوجه شدهاند که باید خواستههایشان را در خود استان برطرف کرده و مدیران را متوجه نیاز جامعه به تئاتر بکنند.
عبدالعلیزاده افزود: البته این نکته را فراموش نکنیم که همه استانها به یک اندازه خاستگاه تئاتری ندارند. مثلا در بعضی استانها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تئاتر توجه شده است. در حالی که برخی استانهایی که امروزه تئاتر فعالی دارند؛ از گذشته نیز بدنه تئاتری با تجربه و ارباب جمعی گسترده ای داشتهاند. بر همین اساس رونق و کیفیت تئاتر در استان ها با یکدیگر متفاوت است.
امینی بیان کرد: تهران نباید تافته جدابافته باشد و آثار از استانهای دیگر فقط بخواهند در تهران اجرا شوند. به طور مثال میتوان یک اثر شاخص از خوزستان، در زنجان و استانهای دیگر اجرا شود. این اتفایق باعث میشود خواسته مردم و مسئولین استانهای دیگر نیز از تئاتر بیشتر شود.
عبدالعلیزاده در تایید گفته رحمت امینی گفت: در گذشته این قضیه میسر نبود؛ اما امروزه زیرساختهای آن موجود است و هنرمندان میتوانند با رصدکردن استانها و سالنهایشان از بانک اطلاعاتی موجود در سالنامه تئاتر یا سایت ایران تئاتر، برای اجرای خود تور تئاتری درنظر بگیرند. به راحتی از طریق تلفن و بدون هزینه سفر با سال های سراسر کشور تماس بگیرند، مذاکره کنند و برنامه تور تئاتری نمایش خود را برنامهریزی کنند. این اتفاق از لحاظ اقتصادی نیز توجیه دارد و سود آور است و از نظر اعتباری نیز برای گروهها مفید است.
پس از این صحبتها، یاراحمدی گفت: دقیقا اینگونه است. حتی طرحی به نام تبادل در مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد. ما و استان خوزستان این کار را باهم انجام دادهایم و اجراهایی از استانهایمان در استان دیگر داشتهایم و جز برنامههای اجرایی ماست.
امینی ادامه داد: یکی از دلایل پیشرفت و توسعه تئاتر میتواند تعداد سالنهای تئاتر در هر استان باشد. حتی این جریان، معیار سنجش فرهنگ در جهان است. پس بدین ترتیب تئاتر فقط در مرکز نباید باشد؛ به طور مثال اگر در خوزستان و بوشهر این رونق دیده میشود، نشاندهنده رشد فرهنگ است.
یاراحمدی گفت: تا چند سال گذشته همه نگاهها فقط به فجر و حضور در آن بود؛ اما امروزه در استان ما دیگر اینگونه نیست.
نجفی عنوان کرد: ای کاش مسئولان و مدیران ارشد فرهنگی، به استانهای دیگر سفر داشته و از مسائل آنها نیز مطلع شوند.
عبدالعلیزاده بیان کرد: به اشتراک گذاشتن این تجربیات موفق. در داخل استان و بین استانهای دیگر، نیز. از طریق رسانه کاری راحت ، کم هزینه و موثر تر از سفر به استانهای دیگر است. نکته دوم این است که امروز دیگر نبود سالن تئاتر، به معنی تعطیلی تئاترنیست. تجربیات خوب تئاتر اریان در زمینه تئاتر خیابانی، محیطی و... نشان داده در برخی استان هایی که زیرساخت فیزیکی مثل سالن را ندارند تئاتر رونق داشته. همچنین تئاتر استان ها با توسعه وسایل ارتباطی دیگر نیازی ندارند منتظر منافعی از مرکز باشند. امروز می توان فیلم نمایش را از طریق اینترنت به جشنواره های سراسر دنیا ارسال کرد.