در حال بارگذاری ...
احمد آرام در پی درگذشت داود رشیدی:

در او هزاران بازیگر قدرتمند وجود داشت

داود رشیدی از جمله هنرمندانی است که تا روز ازل در ذهن هنردوستان به بازی خود ادامه خواهد داد. من فقط در‌باره بازی او صحبت می‌کنم. چر‌اکه او گاهی «شو من» برنامه‌های مختلف هم بوده است‌. او بازیگر‌ی قدرتمندی بود. در او هزاران بازیگر قدرتمند حضور داشتند

احمد آرام، نویسنده و کارگردان تئاتر در پی درگذشت داود رشیدی، نوشته‌ای کوتاه را در این ارتباط در آخرین پست اینستاگرامی خود منتشر کرده است.

به گزارش تئاتر بوشهر، آرام می‌گوید که در درون رشیدی، هزاران بازیگر قدرتمند حضور داشتند که همگی در نگاه و احساس او کمین کرده بودند:

«مرگ پایان هر هنرمند یا نویسنده نیست‌. مرگ شروع زندگی دوم است‌؛ نه روی زمین و نه زیر خاک‌، بلکه زندگی دوم در اذهان عموم‌. دوست ندارم برای مردگان مرثیه بسرایم‌، اما داود رشیدی از جمله هنرمندانی است که تا روز ازل در ذهن هنردوستان به بازی خود ادامه خواهد داد. من فقط در‌باره بازی او صحبت می‌کنم. چر‌اکه او گاهی «شو من» برنامه‌های مختلف هم بوده است‌. او بازیگر‌ی قدرتمندی بود. در او هزاران بازیگر قدرتمند حضور داشتند که همگی در نگاه و احساس او کمین کرده بودند‌. یکی از بازی‌های درخشان سینمایی‌اش را در فیلم «فرار از تله»، کاری از جلال مقدم دیدم‌. در کلاس‌های بازیگری‌ام برای این‌که دانشجوها یا هنرجوهایم را با زیرساخت‌های بازیگری یا تقابل بازی هنری و تجاری آشنا کنم، بازی او در مقابل بازی بهروز وثوقی را تحلیل می‌کردم و چگونگی بهره‌بردن از احساس‌ و ژست، جلوی دوربین و شکستن کلیشه‌های متداول بازیگری‌، رشیدی را مثال می‌زدم‌. کافی است راه‌رفتن او در کنار وثوقی را در همان فیلم، زیر نظر بگیرید تا دریابید که او به نحو شگفت‌انگیزی بر کار خود اشراف داشت‌. وثوقی در بازی دست به دامن کلیشه‌های رایج تجاری می‌زد  که البته کسی به پایش نمی‌رسید و رشیدی با خلق لحظه به لحظه‌ی رویدادهای درونی‌اش، مدام ساختار‌شکنی می‌کرد‌. برای مثال مراجعه کنید به صحنه‌ی آتش‌گرفتن نیزار نی‌شکر در دزفول. خواهید دید که او چگونه لحظات را با اشیاء‌، نگاه و حرکت می‌ساخت‌. زندگی دوم او مبارک باد.»




نظرات کاربران