در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «اسم من مژگانه‌‌، اینجا خونه منه»‌:

تکرارها تنها برای پیشبرد دراماتیک بوده است

نمایش «اسم من مژگانه‌‌، اینجا خونه منه» نوشته و کارگردانی هادی عسکری کاری از گروه هنری بیست و سه در دومین روز از دومین جشنواره تئاتر استانی فجر در بوشهر اجرا شد. این نمایش در دو نوبت ساعت ۱۷ و ۱۹:۳۰ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و هنرمندان تئاتر در پلاتو استاد صغیری روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر بوشهر، «اسم من مژگانه ، اینجا خونه منه» روای قصه‌ خانواده‌ای است که با ورود دختری جوان به جمع چهارنفره آنان، در گیر سوء‌ظن و سوءتفاهم‌هایی می‌شوند که در طول اجرای نمایش ذهن مخاطب را درگیر حسی ملالت‌آور می‌کند؛ سوء‌ظن‌هایی که هر روز گریبان‌مان را می‌گیرد و مشکلاتی را برای خانواده و یا دوستان به‌وجود می‌آورد.

هادی عسکری در جلسه نقد و بررسی نمایش خود با بیان این‌که موضوع این نمایش در ابتدا طرح ذهنی من بود گفت: در ابتدا متنی را به‌عنوان نمایشنامه نداشتم و تنها یک طرح کلیشه‌ای؛ این‌که دختری وارد زندگی خانواده‌ای شده و باعث برهم‌خوردن آرامش روانی آنان می‌شود، را در سر می‌پروراندم.

عسکری در ادامه افزود: در این مورد که چرا موضوعی کلیشه‌ای را انتخاب کردم باید بگویم مهم چگونگی زاویه دید و پرداختن به موضوع.

کارگردان نمایش «اسم من مژگانه، اینجا خونه منه» با اشاره به فیلم «چهارشنبه‌سوری» گفت: در زمان تمرین و دیالوگ‌نویسی متوجه شباهت داستان نمایشم با داستان فیلم «چهارشنبه‌سوری» شدم. متن را روزانه و گاها موقع تمرین یا پس از آن می‌نوشتم.

او در پاسخ به این نقد که به برخی شخصیت‌ها در این نمایش پرداخته نشده است و آن‌ها به شخصیت مادر خانواده یعنی مژگان وابسته هستند نیز بیان کرد: برای من شخصیت «مژگان»-مادر خانواده- اهمیت زیادی داشت و پرداختن به دیگر شخصیت‌ها باعث می‌شد که مادر خانواده کمتر دیده شود و برجسته نباشد.

هادی عسکری ادامه داد: در این نمایش می‌خواستم نشان دهم که حضور2 زن در یک خانه می‌تواند مشکلات زیادی را به‌وجود آورد. برخلاف نظر دوستان من به‌دنبال نشان‌دادن سوء‌ظن به‌عنوان محور داستان نبودم. هدفم نشان‌دادن مشکلات حضور 2زن در کنار هم و در یک خانه بود.

عسکری با اشاره به بهم‌ریختگی برخی دیالوگ‌ها گفت: این‌کار به‌عمد انجام شد. زیرا در زندگی عادی و واقعی نیز این اتفاق می‌افتد و من می‌خواستم نمایشم منطبق بر واقعیت باشد.

او همچنین در جواب یکی از حاضران که پرداخته‌شدن بیش از حد به جزئیات و نیز تکرار‌های زیاد و ملالت‌بار را مورد نقد قرار داده بود اظهار کرد: من گمان نمی‌کنم اینطور باشد. زیرا ما خیلی از لحظات نمایش را کم کردیم. ما هیچ تکراری در این نمایش نداشتیم که برای زیبایی کار باشد. تمام تکرارها تنها برای پیشبرد دراماتیک بوده است.

هادی عسکری درباره پایان‌بندی نمایش خود نیز گفت: اواسط تمرینات‌مان، واقعا نمی‌دانستم چه پایانی برایش انتخاب کنم. چندین پایان مختلف را در نظر گرفتم اما برایم دلچسب نبود و فکر کردم تنها، پایان باز برای این نمایش مناسب است و همان را انتخاب کردم.

 

گزارش: سودابه زیارتی

 




نظرات کاربران