در حال بارگذاری ...
گزارشی از نخستین روز دوره سیزدهم جشنواره استانی تئاتر معلولین بوشهر؛

سه نمایش فراتر از جشنواره استانی معلولین

سیزدهمین جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر با سه نمایش «کمدی اکتشافات»، «کاتیس» و «پارادوکس» در مجموعه تئاتر شهر بوشهر آغاز شد و با استقبال بی‌نظیر تماشاگران روبه‌رو شد.

به گزارش تئاتر بوشهر، این جشنواره با نمایش «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی آقای عبدالرسول  محمودی از شهرستان دیر در پلاتوی استاد صغیری به روی صحنه رفت. نمایشی هر چند تکرار بود و چندین بار در استان توسط گروههای مختلف اجرا شده بود ولی تکرار آن هم جذاب و شیرین بود در فضایی که کارگردان با ترکیبی از بازیگران خوب دیری و توانخواهان این شهرستان در نظر گرفته بود، باعث شد توانخواهان هنرمند فضای صحنه را احساسی نمایند .
دومین نمایش روز اول، «کاتیس» به نویسندگی و کارگردانی کاظم  ارجمند‌نیا از بوشهر بود که در پلاتوی استاد امیری به روی صحنه رفت. ارجمندنیا «کاتیس » را با اجرایش برای تماشاگران و مخاطبان خود در فضای تکرارها و فرمهای قراردادی که فقط زیبا بود، معنا کرد شاید گاهی وصله ها آزار‌دهنده بود و تکرارها باعث اذیت می‌شد ولی ایده بسیار خوبی بود که در قالب جشنواره به محور جشنواره وصل می‌شد کارگردان نمایش که تبحر خاصی در این جشنواره داشت پاشنه آشیل را خوب کنترل کرد تا همه‌ چیز به فضای معلول منتهی شود .

سومین و آخرین نمایش روز اول «پارادوکس »به نویسندگی و کارگردانی  نیما رضایی از بوشهر بود که در پلاتوی استاد صغیری به روی صحنه رفت. در این نمایش، گودوی بوشهری به انتظار آب نشست تا اندر و بندرش آب را به بوشهر برسانند و بوی گند فاضلابش که گاهی به دریا روانه می‌شود و باعث اذیت و آزار ماهیها می‌شود، همه چیز در فضای انتظار طراحی شده بود تا شاید فرجی حاصل شود و انتظارها به سر آید و استانهای جنوبی خصوصا خوزستان و بوشهر از شر ریزگردها خلاص شوند قدرت انتقال ایده توسط بازیگران بسیار خوب بود هر چند می‌شد صحنه‌ها را بهتر به هم وصل کرد. در این نمایش در فضایی جدید کارگردان نمایش تماشاگران روبه‌روی هم نشاند تا داستان انتظارات گودوی بوشهری را در آئینه هم به تماشا بنشینند.

هر سه نمایش روز اول رضایت‌بخش و فراتر از یک جشنواره معلولین استانی بود. شاید می‌شد آنها را در بهترین شکل ممکن در جشنواره‌های بین‌المللی به تماشا نشست .

اما نکته قابل توجه استقبال خوب تماشاگران در حضور معاونین، حراست و کارشناسان اداره کل بهزیستی استان بود که در کمال تعجب تا آخرین دقیقه و با دقت، هر سه نمایش روز اول را تماشا کردند و باعث دلگرمی توانخواهان هنرمند شد.

دبیر این جشنواره، شاهرخ قاسمی و هیات داوران آن، متشکل از فرید میرشکار ، مرتضی قائدپوری و شهرزاد شاکردرگاه است.

 

گزارش از خداداد رضایی




نظرات کاربران