نقدی بر نمایش «ناشزه»

تلفیق عنصر روان‌شناسانه و رئالیست از نکته‌های موفق این متن بود این‌که صحنه‌ای‌ برای بازنمای ذهن ناخودآگاه شخصیت نمایش در نظر گرفته شده بود.

احمد دریانورد بعد از تماشای تئاترناشزه به کارگردانی اسماعیل ملاح‌جوان و نویسندگی آذین خیّر چندنکته‌ای درتحلیل متن نمایشنامه به نظرم رسید که در ادامه می‌خوانید: ۱-متن در بازنمایی زندگی زوجهای جوان جامعه امروز موفق بود آنچه از روزمرگی‌های این زوجها به نمایش درآمده بود در جهت پیشبرد تِم اصلی متن بود. ۲-مسائلی که متن برای سقوط یک زن در جامعه امروزمطرح می‌کرد، با واقعیت تناسب داشت اما به‌نظر نمی‌رسید کافی باشد زیرا متن، شخصیت را از جامعه منتزع کرده بود یعنی تمام اضطرابها و فرورفتگی یک زن را در مسائل شخصی و روابط عاطفی محدود کرده بود گویا شخصیت در یک بستر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیست نمی‌کند اگر به واقعیت اجتماع بنگریم بسیاری از افسردگیهای ما برآمده از اجتماع و اوضاع خاص تفکری اجتماع است. ۳-درصحنه پایانی نمایش، شخصیت رو به تماشاگران دیالوگهایی را بیان کرد که اولا متن را به سمت شعارزدگی می‌کشاند و دوم این که تمام گفتمان متن را در چند جمله بازگو می‌کرد گویا متن در بازنمایی تم خود موفق نبوده و یا مخاطبان خود را دست‌کم گرفته که نویسنده این دیالوگ زائد را به آخر نمایش افزوده است. ۴-متن تا حدودی زیادی مردستیزانه نوشته شده بود در همان صحنه آخر شخصیت با گفتن چنین جمله‌ای موهایم آن قدر بزرگ می‌گذارم تا دور گردن تمام مردان بپیچد و آنها را خفه کند

موهایم آن قدر بزرگ می‌گذارم تا دور گردن تمام مردان بپیچد و آنها را خفه کند
تاکیدی بر مردستیزی متن بود در حالی که یک متن باید از تفکرات جنسیتی پا فراتر گذاشته و به یک جهان‌شمولی برسد. ۵-یکی از اشکالات دیگر متن بازگویی تفکر غالب جامعه بود آنچه در جامعه امروز بین قشر جوان رایج است چنین تبیینی است که روابط عاطفی باعث سقوط شخص می‌شود و در عین حال این روابط مهم‌ترین بخش زندگی هر شخص است به طرزی که دیگر امور زندگی در تقابل با روابط عاطفی بسیار حقیر و بی‌ارزش است اگر به جامعه امروز هم بنگریم تقریبا تمام اشخاص چنان در تار و پود این روابط فرو می‌روند که خیلی زود به شخصیتهای سوخته در اجتماع تبدیل می‌شوند متن نمایشنامه در تائید چنین تفکری عمل می‌کرد در حالی که می‌توانست با جنبه‌های طنزآلود چنین تفکری را به نقد کشانده و راه‌های جدیدی پیش پای مخاطب بگذارد. ۶-تلفیق عنصر روان‌شناسانه و رئالیست از نکته‌های موفق این متن بود این‌که صحنه‌ای‌ برای بازنمای ذهن ناخودآگاه شخصیت نمایش در نظر گرفته شده بود. نمایش را برجسته‌تر ساخته بود حضور شخصی که در ذهن شخصیت اصلی نمایش زندگی می‌کرد، یادآور فیلم «ذهن زیبا» بود در یکی از صحنه‌ها که روان‌شناس پا به ناخودآگاه شخصیت می‌گذارد نیز تا حدودی تازه و بدیع بود. ۷-نمایشنامه با آنکه روزمرگی‌ها را نمایش می‌داد، ولی از تعلیق کافی برخوردار بود و مخاطب را تا آخر با خود همراه می‌ساخت. بازی خوب و صحنه‌آرایی‌ها به این تعلیق کمک شایانی می‌رساند.




مطالب مرتبط

تئاتر بوشهر در سالی که گذشت

تئاتر بوشهر در سالی که گذشت

سال 1396 گذشت. گذشت با تمام گرمایش، پاییز نداشته اش و زمستانی که نه «چله ای» داشت و نه سرمایی و بارانی. به امید بهاریم. بهار را می توان جستجو کرد. می توان کشفش کرد. می توان به وجودش آورد. برای اهالی تئاتر، «بهار تئاتری» غنی تر از بهار طبیعت است. بهاری که گروه ها و نهادهای مختلف ...

|

«خرمای خونی» در بوشهر به صحنه رفت

«خرمای خونی» در بوشهر به صحنه رفت

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی خداداد رضایی از بیستم مهرماه به روی صحنه رفته و اجرای آن تا بیست و ششم در پلاتو استاد صغیری مجموعه تئاتر شهر ادامه خواهد داشت.

|

اعضا شورای راهبردی تئاتر شهرستان گناوه معرفی شدند

اعضا شورای راهبردی تئاتر شهرستان گناوه معرفی شدند

شورای راهبردی تئاتر شهرستان گناوه متشکل از سرپرستان گروه‌های ثبت شده و دو نفر از پیشکسوتان تئاتر این شهر و رییس اداره ارشاد تشکیل و آغاز به‌کار کرد.

|

«انتقام بلونا» در مرحله انتخاب بازیگراست

«انتقام بلونا» در مرحله انتخاب بازیگراست

«انتقام بلونا»، نام تازه‌ترین اثر نمایشی گروه «هیرو» است که به نویسندگی مهدی نصیری و با کارگردانی محسن حلوایی و حسن رضایی به‌روی صحنه می‌رود .

|

نمایش جدید گروه تئاتر هیرو به‌روی صحنه می‌رود :

«سال آزاریُ زار پولات-ریگستانُ گُل افروزها »
نمایش جدید گروه تئاتر هیرو به‌روی صحنه می‌رود :

«سال آزاریُ زار پولات-ریگستانُ گُل افروزها »

«سال آزاریُ زار پولات-‌ریگستانُ گُل افروزها» اقتباسی آزاد از رمان «من ببر نیسیتم پیچده بر بالای خود تاکم» نوشته محمد‌رضا صفدری، نویسنده سرشناس کشور است و برای حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر استانی آماده اجرا می‌شود.

|

حضور پر رنگ نقالان بوشهری در سومین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر

حضور پر رنگ نقالان بوشهری در سومین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر

بدون تردید، امروز بوشهر یکی از قطب های نقالی کشور به شمار می رود. استانی که تا همین ده سال پیش در این زمینه، عده ای انگشت شمار به شکل پراکنده و بسیار محدود به نقالی می پرداختند، امروزه به جایی رسیده است که هر ماه مجالس و همایش های مختلف نقالی توسط گروهای مختلف برگزار می کند.

|

حضور پررنگ گروهای تئاتر دانش آموزان استان بوشهر در مسابقات فرهنگی هنری کشور

حضور پررنگ گروهای تئاتر دانش آموزان استان بوشهر در مسابقات فرهنگی هنری کشور

گروهای تئاتر دانش آموزان استان بوشهر در سی و ششمین دوره مسابقات فرهنگی هنری سراسر کشور حضوری پررنگ خواهند داشت.

|

فراخوان هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس منتشر شد

فراخوان هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس منتشر شد

فراخوان هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس که امسال به میزبانی بوشهر برگزار می شود، منتشر شد

|

با مشارکت چهار استان؛

بوشهر میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس شد
با مشارکت چهار استان؛

بوشهر میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس شد

دبیر جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر از میزبانی هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس در بوشهر و انتشار فراخوان این جشنواره خبر داد.

|

«ناخدا شعران و پنج معلم» از بوشهر به جشنواره سراسری دانشجومعلمان می‌رود

«ناخدا شعران و پنج معلم» از بوشهر به جشنواره سراسری دانشجومعلمان می‌رود

نمایش «ناخدا شعران و پنج معلم» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمند نیا به بیست و هشتمین جشنواره سراسری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کشور راه یافت.

|