در حال بارگذاری ...
در برازجان برگزار شد؛

نشست تخصصی «نقش تئاتر بر روابط اجتماعی کودکان»

 نشست تخصصی «نقش تئاتر بر روابط اجتماعی کودکان» با حضور مهسا رهسپار، بازیگر و مدرس تئاتر کودکان ۱۹ در محل خانه فرهنگ دشتستان برگزار شد.

به گزارش تئاتر بوشهر، تاکید بر اهمیت نقش تئاتر بر شیوه زندگی فردی و اجتماعی کودکان، سلامت نسل آینده و اخلاق و نیز تئاتر خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان از جمله محورهای مهم گفتگو در این نشست بود.

 

در همین ارتباط «اتحاد خبر» به نقل از مهسا رهسپار، بازیگر و مدرس تئاتر کودکان نوشت: دنیای کودکان دنیای پر رمز و رازی است که با ریزبینی خاصی می توان به آن پی برد.

 

مهسا رهسپار گفت:  نسل سازنده جامعه جوانان هستند و شکل گیری شخصیت جوانان نیز در گرو تربیت و سلامت نسل قبل از آنان یعنی کودکان و نوجوانان است.

 

رهسپار با اشاره به این که نمایش به کودکان می آموزد که بردن همیشگی نیست، اذعان داشت: نمایش کودکان نقش ارزنده ای در آموزش شیوه زندگی و فردی، رفتار اجتماعی و آموزشی و قانون و مقررات آموزش و پرورش، آموزش اخلاق، تبدیل خواسته ها و عقده گشایی‌ها و ایجاد عادات مفید دارد.

این مدرس تئاتر کودکان تاکید کرد: رفتن به سمت تئاتر کودک و نوجوان نیازمند شناخت دانش روانکاوی و روانشناختی است که متاسفانه توجه کمی به این امر می‌شود. متاسفانه والدین در خانه تنها به جنبه سرگرمی هنر توجه می کنند. همچنین در مدارس، که اگر نمایش در مدارس به اندازه دروس دیگر اهمیت داشت و خانواده ها نگاه مثبتی به این هنر داشتند نه تنها به پیشرفت کودکان در همه زمینه ها کمک می کرد بلکه می‌توانست به پیشرفت در دروس دیگر نیز کمک نماید.

 

وی تصریح کرد: کنت ال گراهام می گوید، ارزش های تئاتر برای کودکان ٥ چیز است، که شامل سرگرمی، رشد روانی، جنبه های آموزشی، درک زیباشناسی و تربیت تماشاگر آینده می‌باشد، از این میان رشد روانی، جنبه های آموزشی و درک زیباشناسی سه حوزه اصلی هستند.

مهسا رهسپار خاطرنشان کرد: کلیدهای سهیم شدن در نمایش برای کودکان اول حضور داشتن و سپس ایجاد رابطه متقابل با بازیگران و بعد از آن باور کردن بازی ها و اتفاقات نمایش می باشد.

 

رهسپار ضمن اشاره به اینکه نمایش تاثیر عمیقی بر کودکان دارد، گفت: تکرار و تمرین سبب دریافتن پیام نمایش توسط بچه ها می گردد. تئاتر خلاق بیشتر با خلاقیت بچه ها ارتباط دارد و به گفتاردرمانی نیز می پردازد.

 

وی همچنین عنوان کرد: آگاهی دادن به بچه ها در خصوص مسائل مختلف موضوع بسیار بااهمیتی است، زیرا کودکی دوران گذار به سوی بزرگسالی است و نهادینه شدن رفتارهای فردی در این سن رخ می دهد. کودک در این برهه میراث دار رفتار و شخصیت بزرگسالان، خانواده و اطرافیان خود می باشد.

 

مهسا رهسپار، تاکید کرد: تئاتر کودک و نوجوانان دارای معیارهای مخصوص به خود می باشد، به عنوان مثال رنگ در این نوع تئاتر جایگاه خود را دارد. موسیقی در آن خیلی نمود دارد و کاری که ارائه می شود باید با روحیات کودک سازگار باشد و همچنین باعث گسترش خلاقیت او بشود. از جمله ویژگی های تئاتر کودک، شادی و نشاط و لذت است که منجر به داشتن یک کودک شاد به جای یک کودک افسرده و منزوی می گردد. ایجاد هیجان و تحریک حس ماجراجویی و کنجکاوی کودک، و انتخاب متون ساده ای که کودک را دچار پیچیدگی های ذهنی نکند، احترام به سبک زندگی کودک و کمک به تخلیه او از استرس و احساسات منفی، و وادار کردن او به فکر کردن از جمله ویژگی های نمایش کودک است.

 

رهسپار با شرح انواع نمایش ابراز داشت: تئاتردرمانی، تئاتر مشارکتی، نمایش خلاق، تئاتر عروسکی و تئاتر تفریحی از انواع نمایش است.

 

وی در پایان یادآور شد: کودکان ما شهروندان آینده هستند، به همین دلیل باید به کودکان و روند رشد و تربیت آنها توجه ویژه ای شود.




نظرات کاربران