در حال بارگذاری ...
عضو کانون ملی منتقدان تئاتر کشور:

«دریامرد» روایتی از ایثار مردان و زنان ایرانی است

دریانورد در این نمایش با احضار کردن رئیسعلی دلواری، فایز و حتی همسر نادر مهدوی در لحظات خلوت خویش به مواجهه قهرمانانه شهیدان و ایثارگران ما در دفاع جانانه هشت ساله از مرزهای این خاک با احساسات و عواطف مختلف و تصمیم گیری فرزندان برومند این مزر و بوم در شرایط بحران آن لحظات پرداخته است.

به گزارش تئاتر بوشهر، جواد متین- عضو کانون ملی منتقدان تئاتر کشور- از جمله چهره‌هایی بود که در مراسم رونمایی از نمایشنامه «دریامرد» به ایراد سخن پرداخت. این منتقد تئاتر هم استانی درباره ویژگی های این اثر سخن گفت: نمایشنامه «دریامرد» از تجربیات دهه هفتاد غلامحسین دریانورد به شمار می‌رود که در قالب آثار روایی ایشان از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس است. دریانورد در این اثر با انطباق رشادت و شجاعت شهید نادر مهدوی و یارانش در مقابل ناوهای تا دندان مسلح آمریکایی در دریای خلیج فارس با اسطوره شجاع ایرانی «آرش» روایتی از ایثار و شجاعت مردان و زنان ایرانی به مخاطب ارائه می‌کند.

متین در ادامه افزود: «آرش» و «نادر» هر دو در این نمایش از طبقه مردم عامی انتخاب شده‌اند که در ابتدا با شک بزرگ روبرو شده و با فائق شدن به این تردید وجان خود در تیر نهاده و به گشایش مرزهای ایران می‌پردازند. به نظر من تیری که آرش رها می‌کند و دفاعی که شهید نادر مهدوی می‌کند صرفا دفاع و خاک و توسعه حریم و مزهای ایران نبوده بلکه هردو با نهادن جان شیرین خود در تیر مرزهای ایثار و غیرت و مردانگی را در توسعه داده‌اند.

وی همچنین گفت: دریانورد در این نمایش با احضار کردن رئیسعلی دلواری، فایز و حتی همسر نادر مهدوی در لحظات خلوت خویش به مواجهه قهرمانانه شهیدان و ایثارگران ما در دفاع جانانه هشت ساله از مرزهای این خاک با احساسات و عواطف مختلف و تصمیم گیری فرزندان برومند این مزر و بوم در شرایط بحران آن لحظات پرداخته است.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمایشنامه «دریامرد» از ویژگی‌های خاصی از قبیل عناصر عالی کارکتر مثل دیدگاه، جهان‌بینی، هویت، منش، رشد و نمو و قابلیت برخوردار بوده و ساختار زبان با توجه به محتوی از ریتم وکمپزیسیون، بیزنس و موومنت مناسبی بهره می‌برد.

«دریامرد» در تیراژ دو هزار نسخه توسط انتشارات هنر دفاع روانه بازار کتاب شده است.

 




نظرات کاربران