در حال بارگذاری ...

 یادداشتی سلفی با جشنواره تئاتر استانی بوشهر

تئاتر نیاز به متولی ندارد. امکانات زیادی نمی‌خواهد. بازیگری می‌خواهد و روایتی و مخاطبی‌. خودبسنده است. ولی چه بهتر که سازمان‌ها و نهادهای هنری کشور نیز بستری برای بروز این استعدادها فراهم آورند. بستری که مایه آرامش هنرمندان این رشته را فراهم خواهد آورد تا آن‌ها بدون هیچ‌ گونه نگرانی فقط به صحنه فکر کنند.

غلامحسین دریانورد؛ برگزاری سی دوره جشنواره تئاتر استانی در بوشهر بی‌شک مایه مباهات است. می‌شود با افتخار با این رویداد فرهنگی-هنری عکس سلفی گرفت؛ عکسی به یادگار روزهای درخشانی که در این سال‌ها مایه دلگرمی هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر شده است و اگر چه این رویداد نیز همانند همه جشنواره‌ها دارای افت و خیزهای خاص خود است‌، اما آنقدر قدرتمند بود که به راه خود ادامه بدهد و این فستیوال را به سال سی‌ام برساند. بی‌شک برگزاری و تداوم این رویداد هنری نتیجه شور و شوق و علاقه ویژه هنرمندان این رشته هنری بود. هنری که گویا همچون فوتبال در ژن ما مستتر است و در مرحله‌ای از زندگی خودی نشان می‌دهد‌. به تعبیری گویا همه‌ی آدم‌ها در این رشته فراگیر که قدمتی دو-سه هزار ساله دارد‌، دارای استعداد خدادادی‌اند و اگر فرصت و فراغتی به آن‌ها دست بدهد آن را شکوفا می‌کنند. تئاتر نیاز به متولی ندارد. امکانات زیادی نمی‌خواهد. بازیگری می‌خواهد و روایتی و مخاطبی‌. خودبسنده است. ولی چه بهتر که سازمان‌ها و نهادهای هنری کشور نیز بستری برای بروز این استعدادها فراهم آورند. بستری که مایه آرامش هنرمندان این رشته را فراهم خواهد آورد تا آن‌ها بدون هیچ‌ گونه نگرانی فقط به صحنه فکر کنند. خوشبختانه این نهادها هم در این عرصه کم کار نکرده‌اند ولی چه پنهان از شما که باز این سماجت و درخواست و پیگیری هنرمندان و به خصوص مدیریت هنرهای نمایشی استان بوده است، که این روزها فکر می‌کنیم امور دارد به راحتی انجام می‌گیرد. در سال‌های اولیه برگزاری این جشنواره تنها فقط یک سالن بود که امکان برگزاری این جشنواره فراهم می‌آورد ولی حالا چه کسی است که نداند فقط در بوشهر نزدیک به ۵ تماشاخانه و سالن آمفی تئاتر می‌تواند میزبان جشنواره تئاتر استانی واقع شود. تماشاخانه‌هایی که ویژه تئاتر نیز ساخته شده‌اند بی‌شک اگر حضور شور آفرین علاقمندان و هنرمندان این رشته هنری مردمی نبود ما امسال شاهد برگزاری سی‌امین دوره آن نبودیم جشنواره‌ای که در چهلمین سالگرد انقلاب شاهد حداقل حضور چهار نسل از هنرمندان تئاتر بوده است. هنرمندانی که شاید تعدادشان به صدها نفر برسد. و سودای این را دارند که در مراحل بعدی جشنواره که معمولا در مرکز برگزار می‌شود حضوری بهتر و هنرمندانه‌تر داشته باشند حضوری که در این سی سال اگر چه چشمگیر نبوده است اما کم رنگ هم نبوده است.

در پایان امیدوارم امسال نیز این جشنواره به خوبی و خوشی به سرانجام برسد و شاهد حضور بیشتر گروه‌هایی تئاتری از استان‌، چه کمی و چه کیفی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشیم‌.




نظرات کاربران