در حال بارگذاری ...
  • «نیمروز اسکاتلند» نیمه تاریک وجود انسان معاصر را شخم می‌زند

    جلسه نقد و بررسی نمایش «نیمروز اسکاتلند » بر اساس نمایشنامه «مکبث» اثر شکسپیر و به کارگردانی ندا هنگامی برگزار شد.

    به گزارش تئاتر بوشهر، این جلسه در حوزه هنری بوشهر و پس از پخش فیلم تئاتر، با حضور جواد متین-عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران- و علاقمندان به مبانی نظری و نقد تئاتر برگزار شد.

    در ادامه خلاصه ای از مباحث طرح شده در این نشست را می خوانید:

    دراماتورژی و آداپته کردن آثار کلاسیک و بزرگ جهان و اجرای آنها در قالب آثار تجربی در چند دهه اخیر طرفداران زیادی دارد. خصوصا در میان کارگردانان و هنرمندانی که مبانی تئوری و علمی این آثار را  استخراج کرده و با نگاهی دیگر گونه به مباحثی که در این آثار بصورت جهانمشول است می‌پردازند. ندا هنگامی از دسته کارگردانانی است که علاوه بر فعالیت هنری در قالب تولید اثر در کارگاه بازیگری اقدام به تربیت و آموزش دانسته‌ها و بایسته‌های دانش و تجربه خود به بازیگران و هنرجویان جوان کارگاهش می‌پردازد.

    هنگامی در «نیمروز اسکاتلند» این ادعا را ثابت کرده و به مخاطب نشان می‌دهد که اثر در فرم یک کار تجربی و برآیند تمرین و تکرار و اندیشه ورزی و پرسشگری در کارگاه است. اتفاقا او در تجربه کردن نمایشنامه مکبث که یکی از سخت ترین آثار شکسپیر به شمار می‌رود نشان می‌دهد که مرعوب نام تجربی نیست و از قضا بی‌تجربگی نمی‌کند. تمام عناصر به کار رفته در اجرا اعم از طراحی نور،لباس،گریم و بازی بازیگران در اختیار کار است و مشخص است برش مناسبی از مکبث بر روی صحنه در حال اجراست.

    «نیمروز اسکاتلند» در طراحی میزان صحنه‌ها و بازیگردانی نیز با وسواس و دقت زنانه مخصوص ندا هنگامی موفق به خلق موقعیت‌ها و تصاویر بدیع و خلاقانه می‌شود. این نمایش در بخش اجرایی توسط بازیگران نیز مناسب عمل می‌کند به گونه‌ای که بازی بازیگران چه در حرکات بدنی،ایست‌ها و اکت‌های متقابل و چه در بیان و لحن و شیوه بیان و همچنین رعایت تمپو و ریتم و احساس به قاعده و مناسب نقش‌ها و در کل در خورد کار است.

    اما در محتوی ندا هنگامی تلاش بسیاری برای ایجاد سوالات بزرگ می‌کند.صرفا به تحلیل‌های آکادمیک و دم دستی که تمام سالیان گذشته در خصوص این نمایش مطرح شده بسنده نمی‌کند و اتفاقا مخاطب حتی مخاطب عام علیرغم اینکه مکبث را نخوانده و ندیده و داستان آنرا در خاطر ندارد با این سوالات از سالن بیرون می‌رود. سوالاتی از این دسته که مثلا واقعا وسوسه قدرت به تنهایی موجب می‌شود یک زن شوهر خود را بفریبد تا شاه را به قتل برساند و یا اینکه مردش صرفا با وسوسه زن اقدام به این کار می‌کند و یا انگیزه‌های دیگری میتوانسته موجب این کار شده باشد. او از پرسشگری در خصوص گذشته آدمهای مکبث حرف می‌زند نه فقط از کنش پیش آغازین. هنگامی نگاهی امروزین به قهرمان و ضد و قهرمان و دارد و «نیمروز اسکاتلند» مسیر تکراری پیرنگ و روابط علی و معلولی را طی نمی‌کند بلکه روح انسان امروز را تشریح می‌کند. از کودک داشته و نداشته لیدی مکبث سوال می‌کند و رنج جانکاه مادر این طفل نادیده. «نیمروز اسکاتلند» فقط پرونده باز یک شاه کشی نیست بلکه از انسان کشی و زوال روح و روان آدمی حرف می‌زند.

    ندا هنگامی در «نیمروز اسکاتلند» نمیه تاریک وجود انسان معاصر را شخم می‎زند، آیینه‌ای مقابل این موجود می‌گیرد تا خود واقعی‌اش را نسبت به پدیده‌ای کیفی انسان بنگرد. هنگامی از تماشاگر می‌خواهد با عدالت و صادقانه نسبت خود را در مواجهه با وسوسه قدرت،انتقام و حتی قتل بررسی کند.




    مطالب مرتبط

    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است
    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

    هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است

    هنرهای نمایشی تنقلات نیستند که پنجشنبه و جمعه‌ی ما را شاد کنند یا اینکه ما به توانایی های این هنرپیشه پی ببریم تا او برود فجر و معروف شود، بلکه هنرهای نمایشی اساساً برای مرمت و ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است و بعدها به صنوف، انجمن‌ها، بروشورها، جایزه‌ها و داورها ...

    |

    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی
    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

    عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی

    سی‌وششمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 9 مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

به مادران شهدا بدهکاریم
    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

    به مادران شهدا بدهکاریم

    سی‌وپنجمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «بهشت 50 درجه بالای صفر» به نویسندگی مشترک طیبه نیک آزاد و علی حیدری و کارگردانی علی حیدری اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 2مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از ...

    |

    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

کام تلخ کارگران کارخانه قند
    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

    کام تلخ کارگران کارخانه قند

    "قند خون" واجد اعتباری از خالق خود یعنی لیلی عاج و جامعه است. جامعه‌ای که متاسفانه به مجموعه فعالیت‌های صنفی کارگران اهمیت نمی‌دهد و از کنار آلام این قشر از جامعه به آسودگی عبور می‌کند. لیلی عاج خود کارگرزاده و آشنا با روحیات مردم این قشر از اجتماع است. "قند خون" با طرح موضوع ...

    |

    تئاتر دانشجویی برخلاف مناسبات رایج تئاتر تجاری است

    تئاتر دانشجویی برخلاف مناسبات رایج تئاتر تجاری است

    سی دومین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چشمش به دشت باز» به نویسندگی و کارگردانی سعید رسولی اختصاص داشت. این جلسه روز سه شنبه ٢٢ مرداد‌ماه 1398 در حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر بوشهر برگزار شد.

    |

    نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

جویندگان گنج
    نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

    جویندگان گنج

    سی یکمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چند روایت نامعتبر نادیدنی» به نویسندگی «رضا گشتاسب» و کارگردانی «رضا کرمی‌زاده» اختصاص داشت.

    |

    نقد تئاتر «مرگ فروشنده»

مرگ باشکوه دستفروش پیر
    نقد تئاتر «مرگ فروشنده»

    مرگ باشکوه دستفروش پیر

    سی‌امین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر«مرگ فروشنده» به نویسندگی «آرتور میلر» و کارگردانی «نادر برهانی مرند» اختصاص داشت. این جلسه روز سه شنبه اول مرداد‌ماه 1398 در حوزه هنری  با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر بوشهر برگزار شد.

    |

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بیست و نهمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هنر" اثر مهم یاسمینا رضا به کارگردانی: وحید رهبانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 25 تیرماه در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش  نمایش «هزار شلاق»

خنده به درد هزار شلاق
    نقدی بر نمایش نمایش «هزار شلاق»

    خنده به درد هزار شلاق

    بیست‌وهشتمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هزار شلاق" به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 18 تیرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران