در حال بارگذاری ...
بنیانگذار تئاتر معلولین کشور:

ابزار هنر را در توانبخشی اجتماعی استفاده می کنیم

ما در توانبخشی اجتماعی از ابزار هنر استفاده می کنیم. اینکه چقدر در این زمینه موفق بودیم و آیا به آن هدفی که می خواستیم رسیدیم، منوط به بررسی میزان توانمندسازی بچه های توانخواه، شامل آگاه سازی و مشارکت اجتماعی آنان است.

 

فاطمه فخری در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: یکی از اهداف بهزیستی سپردن کار به خود توانخواهان است و ما به عنوان یاری‌گر در کنار آنها هستیم. این مجموعه یعنی خود افراد دارای معلولیت باید کار را مدیریت کنند چون کار مال خود اینهاست و بهتر از هر کس دیگری ساختار را می شناسند. بنابراین معتقدیم، زمانی که کار به اجتماع مرتبط خود برگردد موفق تر می شود.
فخری در ادامه افزود: از آنجایی که جشنواره قبلی استانی برگزار شد و آقای فیاض بخش هم به خوبی از عهده مدیریت جشنواره برآمدتد. چون ایشان درس این مساله را خوانده، متخصص هستند و فقط این نبود که چون ایشان دارای معلولیت باشند هم تحصیلات دارند و هم پیشینه دارند و توانستند خیلی به خوبی جشنواره استانی را مدیریت کند.
وی همچنین یادآور شد: از آنجایی که گروه‌های بسیار فعالی در استان بوشهر داشتیم و بوشهر از جمله استان های بسیار اکتیو و فعال ما در بحث تئاتر معلولین است بنابراین دبیری این دوره از جشنواره منطقه ای به آقای فیاض بخش واگذار شد. 

فاطمه فخری گفت: طی صحبتی که با گروه های شرکت کننده در این جشنواره داشتم، آنها از کیفیت جشنواره احساس رضایتمندی می کردند و فکر می کنم که به خاطر اینکه کار به خودشان واگذار شده است، بهتر توانستنده اند ارتباط را برقرار کنند.

فخری تاکید کرد: این روند نه تنها در استان بوشهر بلکه در استان های دیگر هم قطعا ادامه خواهد داشت و این مژده را به تمام توانیابانی که در این موضوع کار می‌کنند داده‌ایم که هرچه تخصص و توانمندی خود را بالا ببرند، کارهای بیشتری در حوزه جشنواره تئاتر معلولین به آنان سپرده می‌شود.

وی دربار تحقق اهداف مورد نظر این جشنواره نیز گفت: می دانید یکی از اهدافی که ما در بحث توانیابان دنبال می‌کنیم اهداف اجتماعی و مسائلی است که در اجتماع توانیابان با آن روبه‌رو هستند. 

بنیانگذار جشنواره معلولین کشور در ادامه افزود: در حوزه توانبخشی دو مسیر را طی می‌کنیم یکی توانبخشی فردی است و بخش دیگر، توانبخشی اجتماعی است. ما در توانبخشی اجتماعی از ابزار هنر استفاده می کنیم. اینکه چقدر در این زمینه موفق بودیم و آیا به آن هدفی که می خواستیم رسیدیم، منوط به بررسی میزان توانمندسازی بچه های توانخواه، شامل آگاه سازی و مشارکت اجتماعی آنان است.

فاطمه فخری در ددامه افزود: سال ها پیش که این کار را شروع کردیم آثار ابتدایی تر بود، بچه ها تجربه خاصی نداشتند اما به مرور توانمندتر شدند و کارهای بهتر و تخصصی تری انجام دادند. در حال حاضر ما بچه های توانیابی را داریم که دارای معلولیتند و در رشته تئاتر هم در حال تحصیل هستند و حتی برخی از آنها فارغ التحصیل شده اند، فوق لیسانس کارگردانی دارند، بازیگری خواندند نمایشنامه نویسی و... اینها همه منجر به این شده است که آثار کیفیت خوبی پیدا کنند. 
فخری در پایان تاکید کرد: نکته بعدی که باید بگویم این است که ما در این جشنواره محدودیت موضوع ایجاد نکردیم. موضوع را آزاد گذاشتیم و متمرکز شدیم بر توانمندی بچه ها و اینکه کارها به سمتی که حرکت کند که توانمندی را در توانیابان بیشتر کنیم. این که در این جشنواره کار حرفه‌ای را به تماشاگر و بیننده خود ارائه بدهند اما در کنار آن تاثیرات درمانی و درمانگری نیز برای خود آنها داشته باشد. این فعالیت باعث می شود تا اختلالات حرکتی و رفتاری آنها درمان شود. تلاش آنها یک اجرای خوب را به دنبال خواهد داشت، وقتی که این اجرا درست باشد و به صورت صحیح با مخاطب و با جامعه هدف خود که همان مخاطبان هستند ارتباط برقرار کند، آن زمان است که ما به آن هدفی که در ابتدای پایه‌گذاری جشنواره متمرکز شده بودیم، یعنی همان تغییر نگرش و مشارکت اجتماعی رسیدیم.

 

 




نظرات کاربران