در حال بارگذاری ...

«حضانت» به روی صحنه رفت

نمایش «حضانت» نوشته و کار خداداد رضایی، تازه ترین اثر تولید شده در گروه «درخشان»، از پنجم تا دهم اردیبهشت ماه، در پلاتو صغیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر روی صحنه خواهد بود.

تئاتر بوشهر- خداداد رضایی؛ «همیشه دوست دارم کارهای نمایشی که انجام می دهم متفاوت از کارهای قبلی ام باشد. در جستجوی طرحی بودم که با خواندم یک خبر در جراید ذهنم را بسوی ایده کشاند. حضاانت بچه‌ها و در بدترین شرایط فروش نوزاد به خاطر ناتوانی و فقر خانواده ها و نقش زنان در جامعه مدرنیته موضوعی بود که ذهن مرا درگیر خود کرد. نخست یک کار پژوهشی کردم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوم و بعد تمامی ماجرا را نخست به صورت یک قصه نوشتم ولی باید مشکلات جامعه هم به‌نوعی ربط به اصل موضوع می دادم چند مشکل جامعه نزدیک به موضوع را به چالش کشیدم و در نقطه های افت قصه قرار دادم تا هیجان و کنش و واکنش ایجاد نماید و حالا نوبت به دراماتیزه‌کردن و دیالوگ نویسی بود تا به صورت نمایشنامه تبدیل گردد. بارها نوشتم و حذف و اضافه کردم تا قصه جنبه دراماتیک پیدا کرد.

حالا قصه بود که تبدیل به نمایشنامه شده بود که نیاز به یک شیوه اجرایی داشت. نمایشنامه را یک پیش کارگردانی کردم و نخواستم به شیوه رئالیستی قصه نمایش را خیلی آسان روایت کنم می خواستم ذهن مخاطب را بیشتر درگیر ماجرا کنم و قسمت هایی از نمایش را به صورت تخیلی و فراواقعی بردم تا دستم برای حرکات و دیالوگها بیشتر باز باشد نمایشنامه را تبدیل به پنج اپیزود کردم اما می ترسیدم این پنج پازل به خوبی کنار هم قرار نگیرند بدنبال فرم هایی بودم که بین پازل ها قرار بگیرد تا نقطه اتصال خوبی برای ماجرا باشد فرم هایی را انتخاب کردم که گذشته از جنبه زیبا شناسی جنبه مفهومی و اتصال خوبی برای اصل موضوع باشد. باز هم خواستم از حد رئالیستی بیشتر عدول کنم بنابراین روش معکوس را پیش گرفتم یعنی قصه نمایش را از آخر روایت کردم  اما مشکل زمان داشتم باید زمان را هم در پازل ها به خوبی مدیریت می کردم تا مخاطب دچار سردرگمی و نقض زمان نگردد همه چیز تمام شده بود از بازیگرانی که تقریبا برای اولین بار بازیگری را تجربه می کردند مخصوصا برای تحلیل و پذیرش شخصیت این گونه نمایش برای اولی ها یک کم سخت بود نیاز دیدم باید یک حس به آن تزریق کنم تا شخصیت نمایشی را بیشتر باور کنند و این کار به کمک موسیقی انجام دادم و دو نفر از بهترین های دانشجوی موسیقی شناس را پیدا کردم و این احساس را نه تنها برای بازیگران بلکه به خوبی برای مخاطب هم آماده کردند و این شد که یک شیوه جدید را تجربه کنم گرچه سختی های خاص خودش را داشت ولی لذت هایی بیاد ماندنی با دوستانی بود که کنار هم سرسختانه کار کردیم و پازل ها ( اپیزود ها ) را کنار هم چیدیم تا به مخاطب انتقال دهیم.»

 

«حضانت» به مدت 6 روز، ساعت 19 روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران