در حال بارگذاری ...
ندا بداغی کارگردان نمایش موزیکال «مرد نون زنجبیلی»؛

تاوان حضور گسترده بانوان به مرور پرداخته شده است

نمایش موزیکال «مرد نون زنجبیلی» در تئاترشهر بوشهر که کارگردانی آن را یکی از بانوان هنرمند و جوان هم‌استانی به‌عهده داشت، بهانه‌ای شد برای یک گفتگوی کوتاه با محوریت تئاتر و بانوان.

به گزارش تئاتر بوشهر، ندا بداغی، کارگردان نمایش «مرد نون زنجبیلی» اولین کار خود را با بازی در نمایش «یک شب اتفاق افتاد» محمود دولت‌آبادی در سال ۱۳۸۹ شروع کرده است. از او درباره حضور بانوان در تئاتر، چالش‌های پیش روی آن‌ها و... سوال کردیم:

 

نقش بانوان را در توسعه تئاتر چطور می‌بینید؟

بانوان در جایگاه مادر، خواهر، همسر و ... می‌توانند با فعالیت در حوزه نمایش هنرمندان بزرگی را تربیت کنند و تئاتر را وارد خانه‌های خود کنند. روحیات عاطفی و لطیف بانوان در تولید یک اثر نمایشی تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

 

مشکلات پیش روی بانوان در حوزه تئاتر از چه جنسی هستند؟

محدودیت های مالی. مخصوصا این‌که تئاتر، تنها فعالیت اجتماعی آنان باشد. البته مسائل مالی قسمت عمده این محدودیتهاست. از آنجا که بانوان نقش‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی را در زندگی خصوصی و اجتماع دارند و از طرف دیگر باتوجه به ساعت تمرین‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی برای خلق یک اثر نمایشی هم باید وقت بگذارند و هم باید برای آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد، خب همین مسائل، می‌شود چالش‌هایی که بانوان تئاتری با آن روبه‌رو می‌شوند. مشکلات دیگری نیز وجود دارد مثل بیمه، که فکر می‌کنم باید در مورد بیمه هنرمند‌ان، تعرفه ای در نظر گرفته شود.

 

 

در گذشته حضور بانوان در بخش‌های مختلف تئاتر (کارگردانی، بازیگری و...) کمرنگ بوده اما امروز می‌بینیم رفته‌رفته بانوان پا به این عرصه گذاشته و افتخارات زیادی را هم کسب کرده‌اند ، فکر می‌کنید بستر مناسب برای حضور، چطور فراهم شده و خود زنان چقدر در این زمینه نقش داشتند؟

بالاخره تاوان حضور گسترده بانوان به مرور و کم‌کم پرداخته شده که ما الان شاهد حضور هر چه بیشتر و بهتر بانوان عزیز در این زمینه هستیم. تلاش‌های بسیار و بهای سنگین قطعا باعث و بانی هر موفقیتی است و البته حمایت‌های خیلی از عزیزان.

 

منظور شما از تاوانی که بانوان هنرمند برای ورود خود به عرصه تئاتر داده‌اند، چیست؟

فعالیت در اجتماع با نگاه سنتی که در منطقه جنوب کشور وجود دارد، برای بانوان خیلی سخت است و قبولاندن این موضوع به نسبت پیچیده‌تر. بنابراین اگر که حمایت و اعتماد بسیاری از دوستان و حتی خانواده‌ها نبود این امر می‌توانست غیر‌ممکن باشد. البته باید به بی‌اعتمادی و عدم حمایت بعضی از دوستان هنردوستِ بی هنر هم اشاره کرد که در این گفتگو نمی‌گنجد.

 

در مورد کار جدید خود بگویید...

نمایش موزیکال «مرد نون زنجبیلی» اثر «دیوید وود» به ترجمه «سید‌حسین فدایی حسین» داستانِ کوکویِ ساعتی است که صدایش را ازدست داده است. دوستان حاضر در کابینت آقای نمک و خانم فلفل و مرد نون زنجبیلی که تازه پخته شده است به کمک هم برای به‌دست آوردن دوباره صدای کوکو تلاش می‌کنند و در طول نمایش با کاراکترهای کیسه پیر و اسلیک موشی برخورد می‌کنند و.... . تمرین و تولید این کار ۷‌ماه به طول انجامید و مطمئنا نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

 

ندا بداغی اولین کارش را سال ۱۳۸۹ با کارگردانی و بازی در نمایش کودک «یک شب اتفاق افتاد» محمود دولت‌آبادی شروع کرده و به‌گفته خودش تا به حال در جشنواره‌های مختلف استانی و منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت داشته است. او می‌گوید: «بیشتر بازیگر بوده‌ام و این(نمایش مرد نون زنجبیلی) تجربه دوم کارگردانی من در کار کودک است.»

 

بداغی در جشنواره‌های متعددی شرکت و موفق به کسب مقام شده است:

سال ۱۳۸۹ مقام بازیگری دوم و کارگردانی سوم جشنواره کودک استانی بوشهر «آن شب ستاره بارید »

سال ۱۳۹۰ مقام بازیگری دوم جشنواره منطقه ای دفاع مقدس عسلویه «‌یک شب اتفاق افتاد» کارگردان فاطمه بحریاری  نویسنده: چیترا یثربی

سال ۱۳۹۰ مقام بازیگری دوم جشنواره کودک استانی دیر «‌خرمشیر» کارگردان: ابراهیم شاکری

سال ۱۳۹۱ مقام بازیگری دوم جشنواره استانی دفاع مقدس عسلویه «برادرها نمی‌میرند» کارگردان طوبی شیرکانی

سال ۱۳۹۲ دبیر اجرایی جشنواره کشوری عروسکی عسلویه

سال ۱۳۹۵ اجرای عموم تئاتر «خواستگاری» کارگردان حسین مباهات

سال۱۳۹۶ شرکت در جشنواره استانی و بین‌المللی فجر بخش الف(نمایش «آواز ماهی ها در مرداب» به کارگردانی فضل الله عمرانی)

سال۱۳۹۷ کسب مقام بازیگری سوم جشنواره استانی فجر(نمایش «عروسی خون» به کارگردانی فضل الله عمرانی)

۱۳۹۷ شرکت در جشنواره بین‌المللی فجر بخش ب(نمایش «عروسی خون» به کارگردانی فضل الله عمرانی)

 

گفتگو از سودابه زیارتی




نظرات کاربران