در حال بارگذاری ...
به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد علی غلامی

 نمادی در بین انبوه نمادهای بوم فرهنگ و تاریخ بوشهر بزرگ

او نمادی بود برای انبوه نمادهای بوم فرهنگ و تاریخ بوشهر بزرگ. او مردی بود از تبار هنر که قلمفرسایی‌اش آن‌چنان بر جریده‌های دل و عقل نشستند که هر ورقش دفتری بود از معرفت و شناخت زیست بوم درخشانش یعنی همین دیار لنج و موج و آب و آفتاب.

مهرداد معماری؛ در رفت و آمد آدمی به ارض خاکی، ارزش افزوده‌ای پدیدار می‌شود که در همه یکسان نیست. بعضی گرانمایه می‌روند و عده‌ای جز مصرف کنندگی چیزی عایدشان نمی‌شود از این دنیای گذر.

چهل روز از فقدان پرتألم استاد علی غلامی گذشته، اما اگر چهل سال هم بگذرد، دل‌مان جز به نبود امکان دیدارش ماتم نمی‌گیرد، چرا که آثار و نوشته‌هایش چون ابرستان خوش بهار بر لاجوردی آسمانِ دل و یادمان رژه‌ی خاطرات می‌روند و خیس اندیشه‌هایش می‌شویم، پس نسیانی در کار نخواهد بود.

آدم‌ها می‌آیند با فرّ و خوشی و می‌روند در اوج ناخوشی و آن چیزی که نامیراست، جاودانه‌های ماندگار اوست.

استاد علی غلامی نمادی بود برای انبوه نمادهای بوم فرهنگ و تاریخ بوشهر بزرگ. او مردی بود از تبار هنر که قلمفرسایی‌اش آن‌چنان بر جریده‌های دل و عقل نشستند که هر ورقش دفتری بود از معرفت و شناخت زیست بوم درخشانش یعنی همین دیار لنج و موج و آب و آفتاب.

حال ما مانده‌ایم و میراث ماندگار هنرمندان شهیر و تأثیرگذار استان بوشهر که گر قدر ندانیم چه بسا گرفتار قهقرای کیفی هنر نمایش نیز بشویم.

نکته‌ای که علی غلامی به خوبی درس‌مان داد، این بود که برای خلق اثری هنری از تمام ظرفیت‌ها استفاده نماییم و عنصر رفاقت که منجر به رودربایستی و در نتیجه افت کیفی اثر می‌شود را در کارهایمان دخیل ننماییم.

استاد علی غلامی در سال‌های کاری‌اش، به دفعات ثابت کرد که می‌شود نسل‌ها و استعدادهای بازیگری قدیم و جدید را در کنار هم قرار داد تا حوضچه‌های مروارید و زیر بیرق‌های بیگانه همان قدر بدرخشند که گرگور کهنه‌اش با بازیگران نام‌آشنا و باتجربه‌اش درخشید.

استاد علی غلامی به بازماندگان هنر تئاتر بوشهر می‌آموزد که می‌توان و می‌شود در اوج تجربه‌ی کارگردانی، برای دیگران بازیگری هم کرد.

و اینک در چهلمین روز درگذشت او بار دیگر نجوای دلسوخته‌اش از باب فرهنگ و ادب و رسومات ماندگار و ارزشمند بوشهر را به یاد می‌آوریم شاید درس گیریم که هنر تئاتر ابزاری است برای معرفی فرهنگ و آداب این دیار. پس بی‌مناسبت نیست که شاهد جشنواره‌ای از آثار نمایشی آن بزرگمرد باشیم که توسط خنیاگران هنر تئاتر بوشهر به صحنه بیایند.




نظرات کاربران