در حال بارگذاری ...
طوبی شیرکانی نقال بوشهری :

جشنواره نمایش‌های آیینی در احیای نمایش‌های اصیل ایرانی نقش به‌سزایی داشته است

طوبی شیرکانی، بانوی نقال بوشهری که با نقل «رییس‌علی دلواری» در نوزدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی شرکت خواهد کرد، درباره تاثیر جشنواره‌های آیینی بر توسعه این نوع از نمایش به تئاتر بوشهر گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از گستردگی در بخش‌های مختلف برخوردار است و این گستردگی باعث شده در هر دوره شاهد تولیدات بسیاری در بخش‌های مختلف باشیم که تاثیر به‌سزایی در گسترش و حفظ و احیای نمایش‌های اصیل ایرانی توسط هنرمندان ما دارد.

به گزارش تئاتر بوشهر، طوبی شیرکانی  در پاسخ به این سوال که چه استاندارد و چهارچوب خاصی برای تولیدات نمایشی آیینی وجود دارد و آیا هنرمند می‌تواند و آزاد است، در تولید آن، اعمال سلیقه کند‌، عنوان کرد: از آن جایی که جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سعی در احیا و حفظ نمایش‌های اصیل ایرانی دارد، نمایش‌ها باید آن چار‌چوب‌ها و قراردادهای نمایش‌ها و آیین‌های ایرانی را داشته باشد. اما هنر مند می‌تواند تا آن‌جا که به اصل این نمایش‌ها لطمه‌ای وارد نشود از خلاقیت در اجراهایش استفاده کند.

این بانوی نقال بوشهری به چالش‌های پیش روی تئاتر آیینی در استان بوشهر اشاره کرده و یادآور شد: از چالش‌های بزرگی که می‌توان در تئاتر آیینی استان از آن نام برد یکی عدم آموزش صحیح برخی مربیان به هنرجوهای خود است و دیگری عدم مطالعه و تحقیق هنرمندان  در جهت استفاده صحیح آیین‌ها در اثر خود و همچنین عدم اهمیت‌ هنرمندان ما نسبت به حفظ و احیای آیین‌ها و نمایش‌های اصیلی که جزو هویت و فرهنگ و تارخ ما محسوب می‌شوند.

او درباره اثر نقالی پذیرفته‌شده‌اش در نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی گفت: کار من در بخش نقالی یادوآر مرشد ولی‌الله ترابی پذیرفته شده است‌. در این بخش از بین نقالان شرکت‌کننده از کل کشور ۱۵ نفر پدیرفته شدند. نویسنده و نقال این نقل خودم هستم.

شیرکانی گفت: نقالی از اصیل‌ترین نمایش‌های ایرانی محسوب می‌شود که در گذشته نقالان از داستان‌های حماسی شاهنامه، داستان‌های مربوط به امام حسین و ... نقل می‌گفتند و من با تحقیق و مطالعه گوشه‌ای از دلاوری‌های رئیس علی دلواری را نوشته و آن را نقالی خواهم کرد و در این اثر از نوعی خلاقیت استفاده کردم به گونه‌ای که به هنر نقالی خدشه‌ای وارد نشود.




نظرات کاربران