نقش رسانه بر توسعه تئاتر و به ویژه تئاتر استان بوشهر؛
تئاتر به عنوان رسانه خود نیاز به رسانه دارد
سایت پر مخاطب ایران تئاتر شعبه استانی را میتوان سرآمد این توسعه دانست سایتی که خوشبختانه در بین شعبات کشوری رتبه نخست را بهدست آورد و این رسانه مجازی فرصتی برای گروههای تماشاخانهای فراهم آورده تا راحت تبلیغ صحیح کنند و فعالیتهای خود را ثبت نمایند؛ و سراسر هنرمندان کشور با گروهها و هنرمندان تئاتر استان ارتباط برقرار نمایند
خداداد رضایی؛ در دنیایی که فضای آن آغشته از انبوه سیگنالهای رسانهای است، رسانهها بستر و مجاری طبیعی تهیه و توزیع اطلاعات در جامعه برای شهروندان هستند و موجب میشوند که نیروهای اجتماعی برای دفاع از حقوحقوق خود و فرصتی باشد تا از این فضای موجود ابزاری برای ارسال پیام به مخاطب در کوتاهترین زمان و ارزانترین تعرفههای تبلیغاتی استفاده کنند اما قبل از هر چیز یادگیری و زبان آن رسانه بسیار مهم است اگر نتوانیم در جایگاه واقعی از رسانههای اجتماعی استفاده کنیم ممکن است بر عکس جواب بگیریم. چه بسا در بسیاری از موارد برای ارائه یک تبلیغ و یا پیام از یک رسانه نامناسب استفاده میشود و همین امر تأثیر گذاری آن پیام را کاهش میدهد.
نخست این سئول پیش میآید که آیا تئاتر خود رسانه است یا نه؟
جواب خیلی روشن است تأثیر تئاتر به عنوان یکی از کاملترین هنرها که به نوعی شامل تمام رشتههای هنری است، امری آشکار است و بر این اساس میتوان گفت، تئاتر قدرتمندترین رسانه در فرهنگسازی است.
تئاتر خوب، قدرتی شگرف در انتقال مفاهیم دارد و ما میتوانیم از پتانسیل غنی این هنر در آموزش مفاهیم در جامعه و همچنین کاهش ناهنجاریهای فردی و اجتماعی بهره گیریم؛ اما همین تئاتر به عنوان رسانه خود نیاز به رسانه دارد تا مخاطب را جذب نماید و مفاهیم را آسانتر انتقال دهد. تئاتری که با زحمات چندین ماهه آماده برای اجرا میشود، فقیرترین هنر استان است که درآمدش یک هزارم یک کنسرت موسیقی هم نیست و توانایی تبلیغ میدانی و رسانه ملی را ندارد اما خوشبختانه فضای مجازی ابزاری مفید و ارزان برای این رسانه مردمی است اما معایبی که رسانههای مجازی دارند همه آنها قابل اعتماد نیستند و در واقع بعضی وقتها پروپاگاندای تبلیغاتی برای جذب یا بهقولی فریب مخاطب میشود. این روزها مخصوصا جذب هنرجو برای کلاسهای آموزشی تئاتر خود تبدیل به پروپاگاندایی تبدیل شده تا با هر ترفندی جذب هنرجو برای کسب معاش و یا شهرت شود. تبلیغات دروغینی مانند (فقط یک نفر جا باقی است - ارائه مدرک معتبر - معرفی به گروه سینمایی و تماشاخانهای- استفاده از استاد حرفهای و...) همه باعث شده تا هنرجوی تازهکار نخست با یک سری وعدههای پوچ روبهرو گردد که نهایت آن پشیمانی است هنر جو نه تنها خود را در فیلم سینمایی و تئاتر حرفهای نمیبیند بلکه بهخاطر اصولینبودن شیوه آموزش و درک نکردن شرایط سنی به انزوا هم کشیده میشود.
اما رسانههای معتبر مجازی که متأسفانه تعداد آنها زیاد نیستند می توانند نقشی بسیار مهم بر توسعه تئاتر خصوصا تئاتر استان داشته باشند سایت پر مخاطب ایران تئاتر شعبه استانی را میتوان سرآمد این توسعه دانست سایتی که خوشبختانه در بین شعبات کشوری رتبه نخست را بهدست آورد و این رسانه مجازی فرصتی برای گروههای تماشاخانهای فراهم آورده تا راحت تبلیغ صحیح کنند و فعالیتهای خود را ثبت نمایند؛ و سراسر هنرمندان کشور با گروهها و هنرمندان تئاتر استان ارتباط برقرار نمایند و بطور حتم با شکل گیری این رسانه استانی و رسانه مشابه تأثیر بسیار بهسزایی در توسعه تئاتر استان خواهند داشت؛ اما این یک طرف قضیه است که تنها تئاتریها ارتباط برقرار میکنند باید تلاش نماییم رسانه تئاتری را در بین عموم مردم گسترش دهیم کم نیستند گروهها و سمنهای مجازی مردمی که در رابطه با فرهنگ و هنر فعالیت مینمایند باید یک کانال ارتباطی با آنها برقرار ساخت تا بتوانیم جایگاه این هنر مردمی را مردمیتر ببینیم این طور میتوانیم خانوادهها را به سالنهای تئاتر وصل نماییم امروز کمتر خانوادهها با فعالیتهای تئاتر استان آشنا هستند و رسانه نقش مهمی در توسعه هنر تئاتر در بین خانوادهها و موسسات میتواند ایفا نمایید.