در حال بارگذاری ...
  • نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

    جویندگان گنج

    سی یکمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چند روایت نامعتبر نادیدنی» به نویسندگی «رضا گشتاسب» و کارگردانی «رضا کرمی‌زاده» اختصاص داشت.

    جواد متین؛ چند روایت نامعتبر، نادیدنی با فضای رمزآلود مبتنی بر رئالیسم جادویی و سورئال دارای ادبیاتی خاص است که رضا گشتاسب در تمامی این سال‌ها برای تثبیت آن به عنوان یک استایل هنری تلاش کرده است. اینکه در این اثر درام آن گونه که انتظار می‌رود شکل نمی‌گیرد نیز بر همین اساس استوار است تا به جای اینکه ما توالی رویدادها را در طول نمایش شاهد باشیم، بیشتر در عرض را ببینیم. آدم‌ها در ارتباط با هم دچار مشکل هستند و به همین واسطه انگار روابط در سطح افق شکل گرفته و حرف زدن‌های متوالی صرفا برای اینکه چیزی گفته شده باشد را شاهد هستیم. در داستانی که دنیای مردگان را روایت می‌کند و ابعاد دیگری از دنیا را به ما نشان می‌دهند. اینکه آدم‌ها از سوراخ‌ها کف دکور برای ورود به دنیایی دیگر استفاده می‌کنند و حتی خاک را جابجا می‌کنند جاب به نظر می‌رسد. نشانه‌های به کار گرفته شده در اثر دلالت بر تلاش برای بازگشت به زندگی و حضور در دنیایی باکیفیت مناسب‌تر از آنچه هست دارد. انگار این آدم‌ها که در جهان مردگان سیر می‌کنند برای یافتن گنج که شاید دانایی و حیاتی شاد و باکیفیت بهتری است در تقابل با پدیدهای مرموز به نام جن در تلواسه هستند.

     رضا کرمی زاده نگاهش کارکردی و کاربردی است. زمانی که یک پلکان سفید بسترساز یک جهان نمایشی است، این یعنی فکری بلند برای نمایاندن جهان مردگان به کار گرفته شده است.در این اثر نمایشی اکبر آیین (البرز)، کیانوش کریمی (اسد)، پوریا نیک اقبالیان (عطا)، مصطفی لاهوتی نژاد (ژاندارم)، محمود خرم آزادی (پیرو)، سحر کرمی (فامه)، ساناز خلفی (بی‌بی نازلی) و رامین حامدی راد (اسب) به ایفای نقش می‌پرداختند. اکبر آیین یکی از بازیگران توانمند یاسوجی است که همواره از عهده ایفای نقش‌های چند لایه و سخت برآمده است. در اینجا نیز او باظرافت، هم می‌تواند خود را بیان کند و هم روابطش با جن‌ها را، و هم اینکه تلاشی که برای یافتن گنج می‌کند بسیار بارز می‌شود. مصطفی لاهوتی هم ژاندارم را با مشخصه‌های متفاوت بازی می‌کند چون در این فضا هیچ‌چیزی واقعی نیست با آنکه دلالت‌های واقعی نیز حضور پررنگی دارد.

     




    مطالب مرتبط

    تئاتر دانشجویی برخلاف مناسبات رایج تئاتر تجاری است

    تئاتر دانشجویی برخلاف مناسبات رایج تئاتر تجاری است

    سی دومین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چشمش به دشت باز» به نویسندگی و کارگردانی سعید رسولی اختصاص داشت. این جلسه روز سه شنبه ٢٢ مرداد‌ماه 1398 در حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر بوشهر برگزار شد.

    |

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بیست و نهمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هنر" اثر مهم یاسمینا رضا به کارگردانی: وحید رهبانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 25 تیرماه در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش  نمایش «هزار شلاق»

خنده به درد هزار شلاق
    نقدی بر نمایش نمایش «هزار شلاق»

    خنده به درد هزار شلاق

    بیست‌وهشتمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هزار شلاق" به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 18 تیرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    «وویتسک» تراژدی باشکوه توده

    «وویتسک» تراژدی باشکوه توده

    بیست‌وسومین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقدوبررسی ‌تئاتر «وویتسک» اثر خیر‌ه‌کننده گئورگ بوشنر و کارگردانی مهسا رهسپار اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه٢٨خردادماه 1398 در پلاتوی استاد صغیری،مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر و با حضور ...

    |

    «هدیه مرموز» خاسب به بوشهری‌ها

    «هدیه مرموز» خاسب به بوشهری‌ها

    علت موفقیت خاسب و گروه «بدن دیوانه» نه تنها آمیختن متد‌های کلاسیک و شناخته شده جهان از جمله طراحان معروفی مثل پینا باوش و یا خوزه لیمون، تالی بیتای، مارتا گراهام و سایر طراحان رقص مدرن در اروپا و کشورهای شرقی نیست، بلکه توجه و پذیرفتن ایده‌ها و نوآوری‌های گروه رقصش با تمرکز ...

    |

    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است
    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

    هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است

    هنرهای نمایشی تنقلات نیستند که پنجشنبه و جمعه‌ی ما را شاد کنند یا اینکه ما به توانایی های این هنرپیشه پی ببریم تا او برود فجر و معروف شود، بلکه هنرهای نمایشی اساساً برای مرمت و ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است و بعدها به صنوف، انجمن‌ها، بروشورها، جایزه‌ها و داورها ...

    |

    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی
    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

    عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی

    سی‌وششمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 9 مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

به مادران شهدا بدهکاریم
    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

    به مادران شهدا بدهکاریم

    سی‌وپنجمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «بهشت 50 درجه بالای صفر» به نویسندگی مشترک طیبه نیک آزاد و علی حیدری و کارگردانی علی حیدری اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 2مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از ...

    |

    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

کام تلخ کارگران کارخانه قند
    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

    کام تلخ کارگران کارخانه قند

    "قند خون" واجد اعتباری از خالق خود یعنی لیلی عاج و جامعه است. جامعه‌ای که متاسفانه به مجموعه فعالیت‌های صنفی کارگران اهمیت نمی‌دهد و از کنار آلام این قشر از جامعه به آسودگی عبور می‌کند. لیلی عاج خود کارگرزاده و آشنا با روحیات مردم این قشر از اجتماع است. "قند خون" با طرح موضوع ...

    |

    نظرات کاربران