در حال بارگذاری ...
نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

جویندگان گنج

سی یکمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چند روایت نامعتبر نادیدنی» به نویسندگی «رضا گشتاسب» و کارگردانی «رضا کرمی‌زاده» اختصاص داشت.

جواد متین؛ چند روایت نامعتبر، نادیدنی با فضای رمزآلود مبتنی بر رئالیسم جادویی و سورئال دارای ادبیاتی خاص است که رضا گشتاسب در تمامی این سال‌ها برای تثبیت آن به عنوان یک استایل هنری تلاش کرده است. اینکه در این اثر درام آن گونه که انتظار می‌رود شکل نمی‌گیرد نیز بر همین اساس استوار است تا به جای اینکه ما توالی رویدادها را در طول نمایش شاهد باشیم، بیشتر در عرض را ببینیم. آدم‌ها در ارتباط با هم دچار مشکل هستند و به همین واسطه انگار روابط در سطح افق شکل گرفته و حرف زدن‌های متوالی صرفا برای اینکه چیزی گفته شده باشد را شاهد هستیم. در داستانی که دنیای مردگان را روایت می‌کند و ابعاد دیگری از دنیا را به ما نشان می‌دهند. اینکه آدم‌ها از سوراخ‌ها کف دکور برای ورود به دنیایی دیگر استفاده می‌کنند و حتی خاک را جابجا می‌کنند جاب به نظر می‌رسد. نشانه‌های به کار گرفته شده در اثر دلالت بر تلاش برای بازگشت به زندگی و حضور در دنیایی باکیفیت مناسب‌تر از آنچه هست دارد. انگار این آدم‌ها که در جهان مردگان سیر می‌کنند برای یافتن گنج که شاید دانایی و حیاتی شاد و باکیفیت بهتری است در تقابل با پدیدهای مرموز به نام جن در تلواسه هستند.

 رضا کرمی زاده نگاهش کارکردی و کاربردی است. زمانی که یک پلکان سفید بسترساز یک جهان نمایشی است، این یعنی فکری بلند برای نمایاندن جهان مردگان به کار گرفته شده است.در این اثر نمایشی اکبر آیین (البرز)، کیانوش کریمی (اسد)، پوریا نیک اقبالیان (عطا)، مصطفی لاهوتی نژاد (ژاندارم)، محمود خرم آزادی (پیرو)، سحر کرمی (فامه)، ساناز خلفی (بی‌بی نازلی) و رامین حامدی راد (اسب) به ایفای نقش می‌پرداختند. اکبر آیین یکی از بازیگران توانمند یاسوجی است که همواره از عهده ایفای نقش‌های چند لایه و سخت برآمده است. در اینجا نیز او باظرافت، هم می‌تواند خود را بیان کند و هم روابطش با جن‌ها را، و هم اینکه تلاشی که برای یافتن گنج می‌کند بسیار بارز می‌شود. مصطفی لاهوتی هم ژاندارم را با مشخصه‌های متفاوت بازی می‌کند چون در این فضا هیچ‌چیزی واقعی نیست با آنکه دلالت‌های واقعی نیز حضور پررنگی دارد.

 




نظرات کاربران