در حال بارگذاری ...
  • تئاتر دانشجویی برخلاف مناسبات رایج تئاتر تجاری است

    سی دومین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چشمش به دشت باز» به نویسندگی و کارگردانی سعید رسولی اختصاص داشت. این جلسه روز سه شنبه ٢٢ مرداد‌ماه ۱۳۹۸ در حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر بوشهر برگزار شد.

    جواد متین؛ «چشمش به دشت باز» از جمله نمایش‌های تجربه گرایی است که توسط دانشجویان دانشگاه دامغان تولید و اجرا شده است. این نمایش در سال ١٣٩٦ در جشنواره منطقه‌ای دانشجویان کشور در بوشهر شرکت داشت و به عنوان یکی از منتخبان این جشنواره بود و به جشنواره سراسری تئاتر دانشجویان کشور راه یافت. این نمایش در جشنواره سراسری تئاتر دانشجویان نیز در چند بخش موفق به دریافت جایزه و تقدیر شد و سال گذشته نیز در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفت.

    «چشمش به دشت باز» همان‌گونه که از آثار تجربی دانشجویان انتظار می رود واجد مؤلفه های تجربی در ارائه جهان نشانه شناسی است. موضوع ارتباط میان آدم‌ها در مهم‌ترین کانون اجتماعی یعنی خانواده دستمایه اثر است. در یک توالی سه گوآنوه زن،مرد و فرزندان این خانواده جای یکدیگر را می‌گیرند و نوع مواجهه با غیبت هفده ساله پدر خانواده که برای خرید از منزل رفته و بازنگشته را روایت می‌کنند. موضوعات بنیادینی چون انتظار،عشق و از دست دادن سرمایه آدم‌ها (باهم بودن) مورد واکاوی قرار می‌گیرد. اما آنچه از این اثر کاری متفاوت می‌سازد همانا کار ویژه رادیکال نشانگانی است. پوشش زنانه مرد و بلعکس،کفش‌های زنانه‌ای که مرد به پا کرده و استفاده از صورتک و شاخ گوزن و انطباق نام نمایش با دشت باز و فراخی که فرا روی شخصیت گوزن است و همچنین استفاده از عنصر آب و روایت بصری از پدیده نظام زبانی جنسیت گرا دلالت بر معنایی متکی بر نگاه انتقادی اروتیک به دست می‌دهد. استفاده به قاعده از موسیقی و سایه و نور نیز از دیگر نقاط قوت و جذاب اثر بود. عنصر جذابیت و تعلیق در اثر در نوع خود ویژه است و اثر با ارائه‌های پایانی سعی دارد در اوج صداقت و ایثار به کار خود پایان دهد.

    اما به واقع از این موضوع نمی‌توان به راحتی گذشت که نمایش «چشمش به دشت باز» در تلاش برای آشنایی‌زدایی از تصاویر و بهره بردن از دو عنصر هم نشینی و جانشینی برای دلالت معناهای فراتر از آنچه در اذهان مخاطب است گاهی موفق و گاهی ناموفق بوده است. سیالیت دریافت معنا از اثر برای مخاطب به توجه به ارائه تصاویر ناآشنا و یا دفرمه صرفاً از موضوع خواب و یا توهمی بیشتر باقی نمی‌گذارد. تلاش تیم های دانشجویی در تولید اثر بر خلاف کلیشه‌ها و مناسبات رایج در تئاتر تجاری و نسبت به الگوی ذهنی مخاطب ستودنی است.




    مطالب مرتبط

    نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

جویندگان گنج
    نقدی بر «چند روایت نامعتبر نادیدنی»؛

    جویندگان گنج

    سی یکمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر «چند روایت نامعتبر نادیدنی» به نویسندگی «رضا گشتاسب» و کارگردانی «رضا کرمی‌زاده» اختصاص داشت.

    |

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بورژواهای نوکیسه‌ای که حتی حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند

    بیست و نهمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هنر" اثر مهم یاسمینا رضا به کارگردانی: وحید رهبانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 25 تیرماه در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش  نمایش «هزار شلاق»

خنده به درد هزار شلاق
    نقدی بر نمایش نمایش «هزار شلاق»

    خنده به درد هزار شلاق

    بیست‌وهشتمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی "هزار شلاق" به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 18 تیرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    «وویتسک» تراژدی باشکوه توده

    «وویتسک» تراژدی باشکوه توده

    بیست‌وسومین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقدوبررسی ‌تئاتر «وویتسک» اثر خیر‌ه‌کننده گئورگ بوشنر و کارگردانی مهسا رهسپار اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه٢٨خردادماه 1398 در پلاتوی استاد صغیری،مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر و با حضور ...

    |

    «هدیه مرموز» خاسب به بوشهری‌ها

    «هدیه مرموز» خاسب به بوشهری‌ها

    علت موفقیت خاسب و گروه «بدن دیوانه» نه تنها آمیختن متد‌های کلاسیک و شناخته شده جهان از جمله طراحان معروفی مثل پینا باوش و یا خوزه لیمون، تالی بیتای، مارتا گراهام و سایر طراحان رقص مدرن در اروپا و کشورهای شرقی نیست، بلکه توجه و پذیرفتن ایده‌ها و نوآوری‌های گروه رقصش با تمرکز ...

    |

    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است
    مهدی فرشیدی سپهر در گفتگو با تئاتر بوشهر:

    هنرهای نمایشی برای ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است

    هنرهای نمایشی تنقلات نیستند که پنجشنبه و جمعه‌ی ما را شاد کنند یا اینکه ما به توانایی های این هنرپیشه پی ببریم تا او برود فجر و معروف شود، بلکه هنرهای نمایشی اساساً برای مرمت و ترمیم نیازهای بنیادین بشر به وجود آمده است و بعدها به صنوف، انجمن‌ها، بروشورها، جایزه‌ها و داورها ...

    |

    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی
    نقدی بر نمایش «هفت عصر هفتم پائیز»

    عدم شناخت از جنگ و مردان جنگی

    سی‌وششمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 9 مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

    |

    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

به مادران شهدا بدهکاریم
    نقدی بر نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر»؛

    به مادران شهدا بدهکاریم

    سی‌وپنجمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نمایش و نقد و بررسی «بهشت 50 درجه بالای صفر» به نویسندگی مشترک طیبه نیک آزاد و علی حیدری و کارگردانی علی حیدری اختصاص داشت. این جلسه روز سه‌شنبه 2مهرماه 1398 در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از ...

    |

    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

کام تلخ کارگران کارخانه قند
    نقدی بر نمایش «قند خون»؛

    کام تلخ کارگران کارخانه قند

    "قند خون" واجد اعتباری از خالق خود یعنی لیلی عاج و جامعه است. جامعه‌ای که متاسفانه به مجموعه فعالیت‌های صنفی کارگران اهمیت نمی‌دهد و از کنار آلام این قشر از جامعه به آسودگی عبور می‌کند. لیلی عاج خود کارگرزاده و آشنا با روحیات مردم این قشر از اجتماع است. "قند خون" با طرح موضوع ...

    |

    نقد تئاتر «مرگ فروشنده»

مرگ باشکوه دستفروش پیر
    نقد تئاتر «مرگ فروشنده»

    مرگ باشکوه دستفروش پیر

    سی‌امین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به نقد و بررسی تئاتر«مرگ فروشنده» به نویسندگی «آرتور میلر» و کارگردانی «نادر برهانی مرند» اختصاص داشت. این جلسه روز سه شنبه اول مرداد‌ماه 1398 در حوزه هنری  با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر بوشهر برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران