در حال بارگذاری ...
معرفی آثار راه‌یافته به سی‌ودومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر؛

تمرین در وضعیت قرمز

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر از پانزدهم تا هجدهم آذرماه جاری به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود.

به گزارش  خبرنگار ایران تئاتر  از بوشهر، هنرمندان استان بوشهر در گرمای طاقت فرسای تابستان و شرایط سختی که کرونا بر مناطق جنوبی کشور تحمیل کرده است، برای روشن‌نگه‌داشتن چراغ تئاتر دیار خود، فداکارانه از جان مایه گذاشتند. سی و دومین جشنواره استانی تئاتر بوشهر در حالی وارد آخرین مرحله خود می‌شود که ایثار  هنرمندانش را پشتوانه قرار داده و همچنان می‌درخشد. هنرمندانی که همگی شایسته تقدیرند، هنر می‌شناسند و عاشقانه به پای آن موی سپید می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید، تنها گوشه‌ای از این ایثار است.

از میان 18 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، 2 اثر انصراف داده و 16 اثر مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار گرفت و در نهایت 6 اثر وارد مرحله نهایی شدند. این 6 اثر که از شهرستان‌های دیر، کنگان و برازجان و بوشهر هستند به شرح زیر معرفی می‌شوند:

 

فقط قایق توست در آلمریا سرود آزادی می‌خواند

این نمایش را که کاری از گروه تئاتر «نجیرم جوان» است، رضا مختارزاده نوشته و لقمان بحرانی طراحی و کارگردانی کرده است.

به گفته بحرانی، «فقط قایق توست...»، اقتباسی آزاد از نمایش تفنگھای خانم کارار اثر برشت است.

لقمان بحرانی در گفتگو با تئاتر بوشهر با اشاره به موضوع و داستان نمایش گفت: «خانم کارار» مخالف حضور فرزندانش در جنگ داخلی اسپانیا با ژنرال فرانک است؛ این مخالفت به مصائب کابوس «مانوئلا» نامزد «خوان» فرزند او پیش می‌رود.

بحرانی در ادامه افزود: این کار در یک فضای کاملا مینیمال با رگه‌هایی از رئالیسم جادویی اجرا می‌شود.

او ضمن تشکر از خانوادہ محترم بازیگران و عواملی که در شرایط کرونا، اجازہ حضور آنان را ایجاد کردند، بیان کرد: «فقط قایق توست...»، با وجود شرایط کرونا به مدت 3ماہ تمرین در شرایط خاص انجام شد و با حضور بازیگران و عوامل روزانه ۳ ساعت در پلاتو «آفتاب» شهر دیّر مشغول تمرین بودیم.

این کارگردان به مشکلات پیش رو نیز اشاره‌ای کرد و افزود: یکی از مشکلات ما، استرس حضور سر تمرین بود اما و اصلیترین مشکل، ھزینه‌کردن برای ایجاد یک کار نمایشی در شرایط خاص اقتصادی و گرانی اجناسِ خاصِ صحنه، لباس، نور،۔۔۔ است در حالیکه امیدی به برگشت هزینه‌ها نیست و بدتر این که شرایط اجرای عموم در این موقعیت خاص کشور، وجود ندارد.

در این نمایش زھرا رئیسی، رضا حجری، مهرداد صالحی، علیرضا دریانورد، غزاله اسدی، شیوا اسدی و آیدا پولادی نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان : محمد جواد امینی، مشاور کارگردان و طراح لباس: مریم رسولی، مدیر صحنه و دستیار نور: مهدیه ابراهیمی تنها، طراح صحنه و نور: لقمان بحرانی، دستیاران صحنه : رضا حجری،مهرداد صالحی، علیرضا دریانورد، مجتبی رسولی، ساخت دکور:مجتبی رسولی، ساخت موسیقی: لقمان بحرانی، طراح گریم: غزاله اسدی، طراحی حرکات:زھرا رئیسی، طراح پوستر و بروشور: مهرداد صالحی، روابط عمومی: سیدفخرالدین قاھری، همکاران واحد نجیرم: عمار لاله دوست، ابراهیم راستی

 

به میان ابروانت اگر بوسه اگر گلوله

نمایش «به میان ابروانت اگر بوسه اگر گلوله» کاری از گروه تئاتر شوالیه ۷۹ بندر دیّر است که سیدقاسم حسینی آن را نوشته و عبدالزهرا محمودی کارگردانی آن را به عهده دارد.

کارگردان این نمایش درباره داستان نمایش خود گفت: «یادبود قتل ایرج، پدر اسفندیار، او و خالو را به سفری بی بازگشت از زادگاهشان می‌راند و چون مادرش تاب این سفر را ندارد تقدیر مُهر تنهایی را بر سرگذشت اسفندیار می‌زند. بوشهری‌زاده‌ای جا‌مانده در عمارت و تاکستان الموت که هر روز او را از بودش دور می‌کند و هستش را درنده‌ای. اینک اسفندیار در بستر افتاده و مرگ را انتظار می‌کشد...»

قحطبه فخرایی، حسن فولادی، رسول محمودی، میثم عابدی، ندا بداغی، مهسا ضرغام دوست، سعید فولادی، حسن قانون و میثم ناطقی در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از:

طراح صحنه و دکور: محمدرضا خیراندیش، محمدرضا فرجی، طراح لباس: صدیقه دراهکی، طراح نور: ابراهیم حیدرنژاد ، طراح چهره: عباس قنبری، طراحی صدا و آهنگساز: میثم عبدی، طراحی حرکت: شکیبا بهرامیان، محمدرضا فرج،  طراح پوستر و بروشور: محمدرضا خیراندیش، مجری طرح: احمدانجمروز، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حسن قانون، مشاور پروژه: محمدرضا ابراهیمی، روابط عمومی: محمد جعفری، مدیر اجرایی: جعفر احمدپور، ساخت دکور: اسماعیل فروزش، اجرای دکور: پژمان برزگر، علی قانون، حسین عالی زاده، مجریان گریم: عباس قنبری و هدی ادیبی، دوخت و مجری لباس: صدیقه دراهکی، سکینه دراهکی، تمرین نگار: طیبه ابراهیمی، دستیار آهنگساز: محمدرضا مسعودی، میکس و مسترینگ: آرش پندیدن، عکاس اردلان آشناگر، مهندسی اجرا : محمدرضا فرجی

 

خانه‌ی بردیا آل‌بویه

نمایش «خانه‌ی بردیا آل‌بویه» به نویسندگی و کارگردانی رضا مختارزاده و طراحی نمایش را نیز خود او انجام داده است.

رضا مختارزاده در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: نمایش اقتباسی آزاد است از نمایشنامه‌ی «خانه‌ی برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا.

مختارزاده با اشاره به داستان نمایش خود افزود: مادری بعد از مرگ شوهرش مانع ارتباط دخترانش با فضای بیرون می‌گردد و این زمینه‌ی بوجود‌آمدن مشکلاتی در خانه می‌شود و...

کارگردان نمایش «خانه‌ی بردیا آل بویه» گفت: این نمایش با وضعیت بسیار بد حاکم بر دوران کرونا به مدت سه ماه تمرین شد.

او در پایان ضمن تشکر از شهرداری و شورای اسلامی شهر کنگان از مدیریت ستاد بحران کرونا انتقاد کرده و افزود: بنده همچنان به نحوه‌ی برخورد ستاد ملی کرونا با حوزه‌ی هنر بسیار نقد دارم و معتقدم افراد حاضر در این ستاد اصولا چیزی تحت عنوان هنر را نمی‌شناسند.

در این نمایش، زهرا احمدی، هنگامه بهرامی، فرنگیس احمد شمس، مریم سلامی،پوران‌دخت میرزایی، هلیا توسل، هانیه حسنی و آرین جمادی نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:

دستیار کارگردان:علیرضابهرامی، مشاور کارگردان:نازخاتون هوشمند طراح دکور و صحنه:علیرضا بهرامی، اجرای دکور:حسن ابراهیمی،امین خیاط، طراح لباس:هنگامه بهرامی، دوخت لباس:اسما پولادی، طراح نور:امیر حسین ابراهیمی، اجرای نور:سینا محمد پور، موسیقی :مهدی ناظمیان، انتخاب موسیقی:بسام کریمی، اجرای موسیقی انتخابی و افکت:نازنین سپهوند، طراح پوستر و بروشور:محسن حیاتی، برنامه‌ریزی:علیرضا باقری، تدارکات: آرین جمادی، امیررضا سپهوند، ملیکا بیژن نژاد، فاطمه احمدی، مدیر اجرایی:امیرحسین ابراهیمی، منشی صحنه: خالد اسماعیلی، تهیه کننده: امین صفایی مدیریت آژانس پرشیا سیر جنوب

 

حمام

نمایش «حمام» به نویسندگی و کارگردانی شیما جوادپور و کاری از گروه هنری «گلینا» است.

کارگردان نمایش «حمام» در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: فرایند نگارش متن نمایش از 2 سال پیش شروع و گروه از مردادماه وارد تمرین، جهت اجرای نمایش شد.

شیما جوادپور در ادامه با اشاره به شرایط تمرین در دوران کرونا افزود: تمرین تئاتر در شرایط کرونا برای گروهِ تقریبا پر جمعیت ما، بسیار دشوار بود. چرا که سالن‌های نمایشی و مکان‌هایی که پیش‌تر در اختیار گروه‌ها برای تمرین قرار می‌گرفت تعطیل بودند. پس به ناچار گروه، مشغول به تمرین در حیاط کوچک آموزشگاهی که داشتیم شد. همچنین بازیگران مجبور به استفاده از ماسک بودند و تحمل این شرایط در گرمای طاقت‌فرسای تابستان بوشهر، کار را برای گروه دشوار می‌کرد اما با یاری خدا و عشق و علاقه همه‌ی عوامل گروه آن روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم.

جوادپور در پایان درباره داستان نمایش خود گفت: این نمایش 60 دقیقه‌ای اقتباس آزادیست از داستان کوتاه حمام نوشته‌ی نجف دریابندری. قصه از این قرار است که تعدادی زندانی در حمام زندان در پی یک اتفاق، طی درگیری‌هایی که ابتدا با خود و بعد با سرباز محافظشان پیدا می‌کنند یکی‌یکی جان خود را از دست می‌دهند و راه به بیرون نمی‌برند و... .

احمد قربانی، مهدی مکاریان، سهیل عرب، هادی کازرونی، حجت محمدی و قاسم رشیدی در این نمایش به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: موسیقی: علی یوسفی،  طراح صحنه: سهیل عرب، منشی صحنه: وانیا امیری، دستیار صحنه: ساغر جوهری، طراح لباس: شیما جوادپور، طراح و اجرای نور: محمد سیف زاده، طراح و اجرای گریم: مهدی مکاریان ، عکاس: سعید عرب زاده، طراح پوستر و بروشور: رضا جاویدی

 

اسب قاتلین

نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب، کارگردانی فضل‌الله عمرانی و کاری از گروه تئاتر «آفرینگان بندر دیّر» است.

فضل‌الله عمرانی در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: درباره قصه نمایش تنها می‌توانم بگویم، «کش در خواب می‌بیند که شورشی‌ها حمله کرده‌اند و ارباب و خانم را کشته‌اند. باقی داستان در طول نمایش اتفاق می‌افتد.

عمرانی در ادامه درباره روند تمرینات نمایش افزود: تمرینات را از اوایل مردادماه با حفظ رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردیم . هر چند که کار دشواری بود اما تمام سعی‌مان را کردیم که در این شرایط بتوانیم یک اثر نمایشی را تولید کنیم تا تئاتر همچنان زنده بماند و تعطیل نشود و امیدواریم روزی دوباره بحالت شرایط عادی جامعه قبل از کرونا برگردیم.

این کارگردان همچنین درباره مشکلات پیش روی گروه نیز گفت: باید بگویم که بیشترین مشکل در حال حاضر برای تولید یک اثر نمایشی، هزینه‌های بالای تولید است که واقعا در شرایط اقتصادی موجود کار بسیار بسیار دشواری است. آن هم در شرایطی که علاوه بر رکود اقتصادی ناپایدار دچار معضلی بنام کرونا شده ایم که حتی نمیتوان اجرای عموم هم داشت تا شاید بخشی از این هزینه‌ها قابل برگشت باشد و متاسفانه عدم حمایت مالی صحیح از تولید آثار در شهرستان‌ها از سوی نهادهای مرتبط را هم باید به سایر مشکلات اضافه کرد.

وی در پایان از فرمانداری شهرستان دیّر، اداره ارشاد، معاونت سیاسی-اجتماعی و عمرانی شهرستان، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، دکتر ساناز یوسفی، مجتبی مختاری، گروههای نمایشی نجیرم و شوالیه۷۹ دیّر و همه کسانی که در تولید این اثر گروه را یاری کردند، تشکر کرد.

در این نمایش، قحطبه فخرایی، ندا بداغی،  محمدعمرانی، پژمان برزگر، روح اله فرهنگ دوست، هنگامه بهرامی، زهرا عمرانی، غلامرضا بردستانی، امین خیاط، امیرحسین عابدی و مسعودجعفری نقش‌آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:

مجری طرح: عبدالحمید شعرانی طراح دکور و صحنه عباس قنبری، امین خیاط، ساخت دکور: اسماعیل فروزش، موسیقی: زینب راسخ خو، امیرحسین موذنی، طراح نور: علی موجی دیّری، طراح لباس: هنگامه بهرامی، دوخت لباس: زینب عبدی، طراح چهره: عباس قنبری، طراح پوستر و بروشور:حمیدرضازبیری، مدیرصحنه و برنامه ریز: زهرا نعمتی مقدم، عکاس: اردلان آشناگر، مدیر روابط عمومی و هماهنگی: فرشادقاسمی، تدارکات و پشتیبانی: حسین عالیزاده،

 

آشویتس خصوصی لیدی مکبث

نمایش «آشویتس خصوصی لیدی مکبث» اقتباسی است از نمایشنامه «مکبث» نوشته ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و دراماتورژی قاسم تنگسیرنژاد است.

کارگردان این نمایش در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: این نمایش بر مبنای بدن و حرکت طراحی و اجرا شده است. نمایش «آشویتس خصوصی لیدی مکبث» به یکی از شاهکارهای شکسپیر می‌پردازد. شاهکاری که تا همیشه تاریخ تازه و معاصر است.

قاسم تنگسیرنژاد در ادامه افزود: مسئله غصب قدرت برحق و تولید حکومت دیکتاتوری در همه زمان‌ها همواره مسئله بوده است. طبیعتا قرن معاصر در جهان هم از این قاعده مستثنی نبوده است. شیوه اجرایی نمایش پس از تجربه نمایش «ویتسک» که در 2 سال گذشته کار کردیم، بر پایه بدن بازیگر و حرکت هست. البته بین این نمایش و ویتسک تفاوت‌های مهمی وجود دارد اما پایه و اساس شیوه اجرایی هر دو یکی است.

در این نمایش بازیگران و عوامل زیر حضور دارند.

بازیگران: امین قجر، مهسا رهسپار، حسن نظامات، شایسته پولادی مطلق، زرین کیوان‌راد، ترنم پورجم، محمد جاوید/ طراح گریم و لباس: مهسا رهسپار/ موسیقی: احسان موسوی و قاسم تنگسیرنژاد/ طراح صحنه و نور: قاسم تنگسیرنژاد/ مدیر صحنه و ساخت دکور: امید توانا/ عکاس: اردلان آشناگر/ ماسک، عروسک و اشیای نمایشی: یوسف اعتصامی، فرهاد بحرینی مطلق، نورپرداز: نوید کریمی/ پوستر و بروشور: احسان موسوی، امید توانا

 

یادآور می‌شود، در سی و دومین جشنواره استانی تئاتر بوشهر که 15 الی 18 آذرماه جاری برگزار می‌شود، اجراها به صورت متمرکز خواهد بود. گروه‌های نمایشی نیز در شهرهای خود و با حضور محدود تماشگران  (براساس ظرفیت سالن‌ یا پلاتو ) و نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهند داشت.

 

گزارش از: سودابه زیارتی

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران