در حال بارگذاری ...
در استقبال جشنواره

تأثیر عمیق بر ذهن مخاطب

ایران تئاتر-حمید ظریف خواه: تئاتر یک ضرورت است ضرورتی اجتناب‌ناپذیر که باید در بطن اجتماع قرار بگیرد، اجتماعی که مردم آن می‌خواهند در هنر خاصه هنر بروز تئاتر عیوب خود را در آیینه‌ای چون تئاتر ببیند و به‌نوعی می‌توان گفت تئاتر آیینه تمام قدیست که کمبودها و نواقص، اعتراضات و فریادها و دردهای مردم و اجتماع را به تصویر می‌کشد پس ارتباطی نزدیک‌بین صحنه و بازیگران با مخاطب ایجاد می‌شود و این ارتباط باید در مکانی صورت بگیرد که شایسته این هنر فاخر باشد.

یکی از رویدادهای مهم هنری در استان بوشهر برگزاری جشنواره استانی تئاتر است که امسال وارد سی سومین سال برگزاری خود می‌گردد تا شاهد هنرنمایی و خلق آثاری باشیم که ماحصل تلاش هنرمندان این استان است لذا جا دارد به نکاتی توجه گردد که طی این دو سال با شروع ویروس کرونا دامن‌گیر هنر تئاتر نیز گردیده تا با نواقص و مقتضیات خاصی روبرو گردد اما همچنان به همت هنرمندان و مسئولان هنری این رویداد در حال انجام است.

در جوامع توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول‌آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌گردد. این نهاد اجتماعی در راستای رفع نیازهای انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی، با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و کارکرد عمیق و فرا گستر خود را هم به‌عنوان آینه حیات جمعی و هم به‌عنوان الگوی زندگی اجتماعی بروز می‌دهد. در حقیقت زمانی تئاتر و هنرهای نمایشی به‌جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که مردم تئاتر را برای خود تئاتر دوست بدارند و آن هنگامی است که تئاتر بافرهنگ، ادب، تعالی افکار و احساسات انسان‌ها و روحیات و وجدان جمعی جامعه سروکار داشته باشد و رویکرد آن به‌گونه‌ای باشد که به معنای حقیقی خود یعنی تجلی حقیقی ویژگی‌های ضروری مردم و روشنگری و تحول‌آفرینی آن نزدیک گردد.

باید چنین مردمی را در جامعه افزایش دهیم، مردمی فرهنگی و هنردوست تا امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی افزایش یابد و این‌چنین برنامه‌هایی در هموار کردن این مسیر از اولویت‌هاست که هنرمندان در رأس و مسئولان امر سکان‌داری چنین رویدادی را بر عهده‌دارند تا به این مهم دست‌یابیم.

تئاتر و نمایش رسانه ایست تأثیرگذار برای انتقال پیام‌های ملی، قومی و ارزشی یک جامعه. همان‌گونه که نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد، می‌تواند بر آن نیز تأثیر بگذارد. آنچه درصحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تأثیر عمیق و بلندمدتی در ذهن و تفکر مخاطب ایجاد کند.

باید به این مسئله توجه شود که مخاطب اصلی تئاتر مردم هستند و با این هنر است که می‌توان شخصیت‌های درونی مردم را به تصویر کشید.

تئاتر هرروز در حال تغییر و نیازمند آموزشی جامع و پویاست و برگزاری جشنواره تئاتر استانی در راستای معرفی، کشف، پرورش و هموار کردن مسیر جامعه‌ای فرهنگی و هنردوست و انتقال این هنر به نسل‌های بعدی با رویکردی‌های متفاوت و بروز در رأس فعالیت‌ها این نقش مهم را به دوش می‌کشد باشد که با هر چه‌بهتر و معقول برگزار شدن این‌چنین جشنواره‌هایی هنرمند  و هنردوست و مسئولین در اعتلای این فرهنگ غنی گام‌های استوارتری بردارند تا رسالت مهم تئاتر، صحنه و مخاطب به بهترین شکل صورت بگیرد.




مطالب مرتبط

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران