در حال بارگذاری ...
...

کاظم ارجمندنیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان بوشهر

روزهای سخت کرونا ما را به نخلستان‌ها کشاند

کاظم ارجمندنیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان بوشهر

روزهای سخت کرونا ما را به نخلستان‌ها کشاند

ایران تئاتر-سودابه زیارتی: کارگردان و نویسندۀ نمایش «ترال ستا جوسال»، می‌گوید: شاید بزرگ‌ترین چالش ما، همین ترس از ابتلا به کرونا بود. روزهای سخت و وحشتناک کرونایی که سالن‌های نمایش را تعطیلی کشاند و ما را به‌سوی پارک‌ها برد. در گرمای طاقت‌فرسای تابستان بوشهر در فضای باز، ساحل، پارک و نخلستان‌ها تمرین می‌کردیم.

نمایش «ترال ستا جوسال»، یکی از هفت نمایش حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر است که در شهر دیر به روی صحنه می‌رود. این دوره از جشنواره به‌صورت غیرمتمرکز در پنج شهر استان بوشهر برگزار می‌شود. با کاظم ارجمندنیا کارگردان این نمایش  به بهانه برگزاری جشنوارۀ سی و سوم بوشهر گفت و گویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

 

در مورد نمایشنامه و دلیل انتخاب آن توضیح دهید؟

اکثر نمایشنامه‌هایی که تولید و اجرا می‌کنم، بر پایه موقعیت‌های اجتماعی است. نمایشنامه «ترال ستا جوسال» هم بر اساس اتفاق‌های امروز جامعه بود و موضوعی کاملاً اجتماعی و چالشی که اکثر خانواده‌ها با آن سروکار دارند، انتخاب، تولید و به مرحله اجرا رسید.

 

برای ارائه نمایش خود به جشنواره با چه چالش‌های اساسی و مهمی مواجه بوده‌اید؟

در سخت‌ترین شرایط کرونایی که حتی نفس کشیدن هم به‌زور انجام می‌گرفت، تمرین می‌کردیم. شاید بزرگ‌ترین چالشی همین ترس از کرونا گرفتن بود؛ روزهای سخت و وحشتناک کرونایی که سالن‌های نمایش را به تعطیلی کشاند و ما را به‌سوی پارک‌ها برد. در گرمای طاقت‌فرسای تابستان بوشهر در فضای باز، ساحل، پارک و نخلستان‌ها تمرین می‌کردیم. هرروز دلهره داشتیم که مبادا یکی از بچه‌های گروه، کرونا بگیرد. ولی همچنان با تمام سختی‌ها در وضعیت قرمز، زرد، نارنجی و آبی ماندیم، کارکردیم و تولید کردیم و یقین داشتیم وقتی پای عشق در میان باشد، نمی‌شود کار نکرد.

 

سطح کیفی جشنواره تئاتر استانی بوشهر را تا این مرحله در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همین‌که در روزهای سخت و کرونایی که خیلی از کارها و حتی هنرهای مختلف رو به تعطیلی گذاشت و حتی گاهی اوقات تئاتر را هم تعطیل کرد، بچه‌های تئاتر، پای کار ماندند و نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش و کم‌سو شود. به نظر من، این خودش بزرگ‌ترین ایثار بود. قطعاً جشنواره دارای سطح کیفی خوبی خواهد بود چون در سخت‌ترین شرایط موجود، بچه‌ها ماندند و ثابت کردند تئاتر همچنان نفس می‌کشد و زنده است.

 

در نظر گرفتن چه نکاتی را برای برگزاری باکیفیت جشنواره ضروری می‌دانید؟

برنامه‌ریزی های دقیق ستاد برگزاری هر جشنواره‌ای و در کنار آن اجراهای خوب از گروه‌های نمایشی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

تأثیر برگزاری جشنواره استانی در رونق تئاتر تا چه اندازه بوده است؟

جشنواره تئاتر استانی، رویداد بسیار مهمی است که هرساله و همیشه بوده و هست و هرساله خیلی از گروه‌های نمایشی، خود را برای این جشنواره آماده می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که در تمام نقاط استان حتی بعضی مواقع در روستاها تئاتر تولید شود و بعد از جشنواره شاهد هستیم که تمام کارهایی که چه به جشنواره راه پیدا می‌کنند و چه نمی‌کنند، تئاترهای خود را در طول سال به اجرا درآورده و حتی به جشنواره‌های دیگر می‌فرستند. همین امر باعث می‌شود، تئاتر همچنان رونق داشته باشد.

 

تیم داوری جشنواره باید دارای چه ویژگی منحصربه‌فردی باشد؟

داوری تئاتر کار بسیار سختی است. گاهی اوقات شاهد بودیم که قضاوت آثار نمایشی بر اساس سلیقه‌های شخصی است و نظر هنری و کارشناسی کمتر دخالت داشته است. آثاری که اصول یک نمایش را رعایت کرده باشند و هنرمند بر اساس قواعد تئاتر، کار خودش را انجام داده باشد و به استانداردها، نزدیک شده باشد، دارای کیفیت بالایی خواهند بود و قطعاً باید معیار قضاوتش بر اساس معیارهای شخصی نباشد بلکه بر اساس اصول و معیارهای استاندارد و کارشناسی باشد.

 

پیشنهاد شما برای برنامه‌هایی که در حاشیه جشنواره ضرورت اجرا دارند، چیست؟

اگر کرونا نبود، پیشنهادهایی داشتم؛ اما حالا بر اساس همین شرایط موجود کرونایی، حالا که از تماشاگران محروم هستیم، کاش بشود آثار از طریق تلویزیون‌های اینترنتی برای علاقه‌مندان پخش زنده بشود.