در حال بارگذاری ...
به قلم محمد مظفری

«شروه» در سمینار بین‌اللمللی نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه شد

هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در دومین روز برگزاری خود، با ارائه ۱۶ مقاله پژوهشی در ارتباط با آیین‌های نمایشی از برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و ایران همراه بود. در میان این مقالات، یک پژوهش نیز با موضوع «شروه» از بوشهر وجود داشت که محمد مظفری آن را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، هشتمین دوره این سمینار که به دبیری حمیدرضا اردلان برگزار می‌شود، در روز دوم خود میزبان پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، فرانسه، کره، صربستان، گرجستان، اسپانیا، هند و ایران بود.

در میان مقالاتی که روز دوم این سمینار ارائه شد، مقاله محمد مظفری از بوشهر حضور داشت که در آن، «شروه» را در حوزه‌ی نقل و روایت بررسی کرده بود.

پژوهشگر و هنرمند فعال در عرصه نمایش میدانی، نکاتی را باتوجه به محدودیت زمان درباره این آیین و ارتباط آن با نقل و روایت برای حاضران توضیح داد. در ادامه گزیده‌ای از این مقاله را مرور می‌کنیم.

 

بررسی عنصر نقل و روایت در شروه و آوازهای آیینی جنوب

ارائه: محمد مظفری

ســرزمین تفتیــده جنــوب، سرشــار از آیینهــای ناشــناخته نمایشــی اســت کــه بــر بسـتر نقـل و روایـت شـکل گرفته‌انـد. در ایـن پژوهـش قـرار اسـت بـرای اولینبـار بـه نقـش عنصـر روایتگـری و نقالـی در شـروهخوانی پرداختـه شـود. شـروه به‌عنـوان روایتـی موسـیقایی، یکـی از گونه‌هـای دیریـن و غنـی موسـیقی جنـوب ایـران اسـت و قدمتـی بـه درازای تاریـخ ایـن دیـار سرشـار از آییـن دارد. شـروه به‌عنـوان هـمزاد مردمــان ایــن دیــار همیشــه به‌عنــوان یــک موســیقی محفلــی جایــگاه ویــژهای در بیـن عامـه مـردم و اهالـی هنـر داشـته؛ ولـی هیـچگاه در مقـام بررسـی جنبههـای  نمایشــی و روایتــی بــه ایــن آییــن موســیقایی نظــری نشــده اســت. شــروه‌خوانی هنـری زنـده و پویاسـت کـه توسـط خواننـده‌ای آشـنا بـه موسـیقی و هنـر فاخـر  نمایشــی خوانــده می‌شــود تــا روایتگــر عشــق، درد، رنــج، مهــر، شــوریدگی و دوستداشــتن باشــد. شــروه به‌عنــوان آیینــی اجتماعــی پــر از روایــت اســت، آنگاه کـه عاشـق، معشـوقش را می‌سـتاید یـا وقتـی کـه به‌عنـوان مصلـح اجتماعـی پنـد و انــدرز می‌دهــد یــا زمانــی کــه در ســوگ و فــراق عزیــزی نالــه می‌کنــد. َ تنــوع در «گِرده‌هــا» یــا شــیوههای اجرایــی ایــن هنــر فاخــر موســیقایی آنقــدر زیـاد اسـت کـه گسـتره‌ای بـه پهنـای سـاحل خلیـج فـارس تـا دامنه‌هـای زیبـای اگــرس را بــا لهجه‌هــا و گویشهــای متنــوع در بــر میگیــرد. در ایــن پژوهــش عــلاوه بــر معرفــی شــروه‌خوانی به‌عنــوان یــک نقــل موســیقایی،  قــرار اســت بــه شــیوههای اجــرا، جنبه‌هــای نمایشــی و نقــش عنصــر روایــت در  ارتبـاط بهتـر بـا مخاطـب پرداختـه شـود.

محمد مظفری در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز با نمایش «چوبی» از بندر گناوه حضور دارد و اثر او در اولین روز این جشنواره در ساعت 15 و سی دقیقه در پهنه فرهنگی و هنری رودکی اجرا خواهد داشت.

یادآور می‌شود، هشتمین سمینار بینالمللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، فرانسه، کره، صربستان، گرجستان، اسپانیا، هند و ایران، 14 تا 16 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران