در حال بارگذاری ...

نفس گرم تئاتر گناوه در آستانۀ بهار

صحنه تئاتر گناوه با اجرای سه نمایش و یک نمایشنامه‌خوانی امسال با دستانی پر از بهار ۱۴۰۱ استقبال می‌کند.

تقریبا 2 سالی می‌شود که سایه کرونا بر فعالیت‌های هنری استان، سنگینی می‌کند و این شرایط البته بر تئاتر نیز تحمیل شده است. با این حال هنرمندان شهرهای شمال تا جنوب استان بوشهر، تن به اجبار نداده و سختی کار را به جان خریده‌اند تا درب پلاتوها را گشوده نگاه دارند و مردم دیارشان را مهمان روایت‌های صحنه کنند. حالا که کرونا با یاری خدا و مقاومت آدم‌ها می‌رود تا به تاریخ سپرده شود، صحنه‌های هنر و فرهنگ و نمایش نیز جانی تازه گرفته‌اند. حضور جان‌دار نمایش‌ها در آستانه بهار 1402، گویی نویدبخش هوایی تازه است برای اهالی تئاتر و علاقه‌مندانش. تئاتر شهرستان گناوه هم در روزهای اسفندیِ چسبیده به بهار با اجرای سه نمایش در پلاتو استاد دریانورد و یک نمایشنامه‌خوانی در جشنواره رضوی، نفس صحنه‌های تئاتر این شهر را حسابی چاق و سر دماغ کرده‌اند. این گزارش مروری دارد بر این اجراها در اسفند تئاتر گناوه.

گاهی اوقات بعد می شود هرگز
«گاهی اوقات بعد می شود هرگز» عنوان نمایشی است به نویسندگی حامد غلامعلی زاده و کارگردانی علیرضا بهمنی که از پنجم اسفندماه جاری به مدت هفت شب در پلاتو دریانورد بندر گناوه روی صحنه رفت. این نمایش تازه‌ترین اثر تولید شده در گروه تئاتر «ایلیا» بود و بازیگرانی همچون مهیلا حیاتی، علی مینایی، سارا عرب زاده و سعید احمدی در آن نقش‌آفرینی کردند. «گاهی اوقات بعد می شود هرگز»، اجراهای خود را با تماشاگران محدود به روی صحنه برد.

تاریکی همچون رویا
نمایش «تاریکی همچون رویا» نوشته دان نیگرو و به کارگردانی مشترک حمید زارعی و فاطمه حیات داوودی است و اجراهای خود را از چهاردهم اسفندماه آغاز کرده است.
تنها بازیگر این نمایش فاطمه حیات داوودی است. دیگر عوامل نمایش عبارتند از: 
دستیار کارگردان: مرضیه حسنپور-مدیر صحنه: مشکات کبگانی-سرپرست گروه: حامد غلامعلی‌زاده-مدیر تولید: منصور ملکزاده-طراح لباس: مجموعه زیف. «تاریکی همچون رویا» تا بیستم اسفندماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در پلاتو دریانورد روی صحنه است.

قدیمی
پلاتو دریانورد گناوه که از چهاردهم اسفند، اجرای نمایش «تاریکی همچون رویا» را میزبانی می‌کند به‌مدت ۶ شب نیز شاهد اجرای نمایش «قدیمی» است. این نمایش نوشته و کار حامد غلامعلی‌زاده و اجراهای خود را از پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز کرده است. این اثر که تا بیستم اسفندماه روی صحنه است، هر روز ساعت ۱۸ میزبان تماشگران خواهد بود. «قدیمی»، تازه‌ترین اثر تولید‌شده در گروه تئاتر «سو» است و بازیگران آن عبارتند از: سارا عرب‌زاده، فرزانه حسن‌پور، رضوان عرب‌زاده، فرناز عرب‌زاده، دینا فهیم‌پور، علیرضا غلامعلی‌زاده، مهشید عرب‌زاده، محمد مهدی لیراوی و سعید احمدی. دیگر عوامل نمایش: مشاوران کارگردان: دانیال عرب‌زاده و سعید احمدی- دستیار کارگردان: محمدحسین عرب‌زاده- طراحی لباس: زینب غلامعلی‌زاده- دوخت لباس» اسما عرب‌زاده- عکاس: محمدحسین عرب‌زاده پوستر: دانیال عرب‌زاده
گریم: مبینا مرادی

«سردار»
نمایشنامه‌خوانی «سردار» نیز ازجمله اجراهایی است که در کارنامه اسفند تئاتر گناوه ثبت شده است. این نمایشنامه را آرش برهانی مرند نوشته و حسین زارعی کارگردانی کرده است. اجرای نمایشنامه‌خوانی «سردار» به‌صورت فیلم به دبیرخانه نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی ارسال و مورد توجه هیئت انتخاب این جشنواره قرار گرفته است. نقش‌های مختلف این اثر را بازیگران گروه نمایش «آمین» گناوه خوانده شده‌اند؛ عبدالله دشتی فرد، جهانشیر یاراحمدی، راضیه زارعی، مهدی حاجی زاده، نیلوفر داوودی، نسترن داوودی، محسن دشتی زاده، علیرضا بهمنی، حسین دریانورد، فرشته طباطبایی و مینا علی‌پور ازجمله این هنرمندان هستند. نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی، ۲۲ تا ۲۵ اسفندماه به صورت غیرحضوری در شهر قم برگزار می‌شود و آثار از طریق فیلم داوری خواهند شد.


گزارش از سودابه زیارتی




نظرات کاربران