در حال بارگذاری ...
به همت پژوهشگر بوشهری؛

کتاب «زنان نمایشنامه‌نویس بوشهر» منتشر می‌شود

کتاب «زنان نمایشنامه‌نویس بوشهر» تألیف جهانشیر یاراحمدی، نویسنده و پژوهشگر جنوبی تا پایان بهمن ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

 

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایبنا، جهانشیر یاراحمدی گفت: در حوزه پژوهش در سال ۱۴۰۲، نگارش چهار اثر را برنامه‌ریزی کردم که در این میان، تمرکزم بیشتر معطوف به پژوهش زنان نمایشنامه‌نویس بوشهر بود. کاری که چندین سال پیش انجام شده بود ولی نیاز به بازخوانی و ویرایش دوباره داشت که این کار را انجام دادم و به مرحله پایانی رسید. این اثر تا پایان بهمن به ناشر تحویل خواهد شد.

وی افزود: همان‌طور که از نام این اثر (زنان نمایشنامه‌نویس بوشهر) پیداست، به بانوان بوشهری پرداخته که در عرصه نمایشنامه‌نویسی از گذشته تا به امروز فعالیت کردند. البته بخشی از این کتاب نیز به زنانی تعلق گرفته که در حوزه فرهنگ آیینی و هنر نمایشی از گذشته‌های دور تا دوره حاضر حضور داشته و دارند. کتاب زنان نمایش‌نامه‌نویس بوشهر در ادامه کارهای پژوهشی قبلی‌ام در حوزه تئاتر بوشهر منتشر خواهد شد تا تاریخ تئاتر این دیار را کامل‌تر و مکتوب کند.

یاراحمدی ادامه داد: سه اثر دیگر پژوهشی‌ام مربوط به مجموعه تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر استان بوشهر می‌شود که دو جلد از آن در ابتدای امسال با عناوین «زندگی و روزگار هنری من؛ گفت‌وگوی مفصل با زنده‌یاد علی غلامی» و «یک هشت‌دری و چند نیم‌دری؛ روایتی از زندگی و روزگار فرهنگی هنری غلامحسین دریانورد» منتشر شدند و جلد سوم این مجموعه با اینکه نزدیک به یک سال است که آماده شده و برای انتشار در اختیار حوزه هنری استان بوشهر قرار گرفته؛ اما متاسفانه نه کتاب را چاپ می‌کنند، نه به من برمی‌گردانند و نه آن را پیدا می‌کنند!

به گفته وی، این در حالی است که یکی از مهم‌ترین کارهای صورت گرفته از سوی حوزه هنری در یک دهه گذشته چاپ دانشنامه فرهنگ و هنر استان بوشهر بود که با تغییر مدیر این مجموعه همه چیز به محاق رفته و درخشان‌ترین کار حوزه بنا به دلایل نامشخصی متوقف شده است.

نویسنده «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز» بیان کرد: جلد چهارم و پنجم این مجموعه که دربردارنده گفت‌وگوی مفصل با دو چهره شاخص فرهنگ و هنر استان بوشهر است، سال گذشته گفت‌وگوهای آن انجام شده و اینک در مرحله تدوین قرار گرفته و تمام تلاشم این است که این مرحله را هر چه زودتر تمام کنم تا به امید خدا در ماه‌های آینده با انتشار جلدهای باقیمانده، مجموعه اول تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر استان بوشهر تکمیل و منتشر شود.

یاراحمدی تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی که در حوزه نگارش در ابتدای سال ۱۴۰۲ داشتم، کارهای امسال را به دو بخش پژوهش و ترجمه تقسیم کردم که در بخش ترجمه نیز چند نمایشنامه و چند اثر تخصصی در زمینه تئاتر را در دستور کارم گذاشتم که کارهای مقدماتی نخستین اثرم در این بخش به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: امیدوارم این کار در یکی دو هفته آینده به بازار کتاب عرضه شود که یک نمایشنامه است و قرار است به همت نشر «عنوان» منتشر شود. بقیه کارهایم در حوزه ترجمه نیز به طور موازی در دست انجام و رو به اتمام هستند.

به گزارش ایبنا؛ جهانشیر یاراحمدی، بازیگر تئاتر، نویسنده‌، پژوهشگر و دانش‌آموخته رشته هنر با گرایش ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد است. کتاب‌های «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز»، «نمایش در خارگ»، «از گهواره تا بهشت»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی در بوشهر»، «ادبیات نمایشی در بوشهر»، «زن و آیین در جنوب ایران»، «روایت صحنه» و… آثاری هستند که تا کنون به قلم این نویسنده جنوبی راهی بازار نشر شده‌است.




نظرات کاربران