در حال بارگذاری ...

اجرای نمایش «روبینسون کروزئه» در بوشهر

علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان اثر در بوشهر حضور نداشت و علی فتوحی مسوول تیم اجرایی و دستیار کارگردان که یکی از نقش‌های این نمایش را نیز ایفا کرده و هدایت تیم تئاتر آینا را در بوشهر بر عهده داشت. پس از پایان نمایش، امشب به سراغ او رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم.

نمایش «روبینسون کروزئه»، در نخستین روز اجراهای عموم در جشنواره فجر استانی بوشهر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به ‌روی صحنه رفت.

علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان اثر در بوشهر حضور نداشت و علی فتوحی مسوول تیم اجرایی و دستیار کارگردان که یکی از نقش‌های این نمایش را نیز ایفا کرده و  هدایت تیم تئاتر آینا را در بوشهر بر عهده داشت. پس از پایان نمایش،  امشب به سراغ او رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم.

علی فتوحی با بیان اینکه نمایش روبینسون کروزئه دو سال پیش در تبریز تولید و اجرا و موفق به حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر شد، گفت: این نمایش منتخب تماشاگران شد و اجراهای زیادی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای دیگر شد از آن زمان تا کنون هنوز روی پاست. به‌دلیل حضور موفقی که در اجراهای مختلف داشت، پیشنهاد شد تا در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر نیز شرکت داشته باشد.

فتوحی در ادامه افزود: در واقع بداهه‌پردازی‌های دو بازیگر ایتالیایی نوشته شده و آقای جلالی این متن را به فارسی ترجمه کرده است و توسط نشر قطره چاپ شد. پیام این اثر، ترویج صلح و دوستی است. دو نفر که تبدیل به ماشین جنگ شده‌اند و نمی‌دانند چرا و برای چه چیزی و حتی کجا می‌جنگند، در طول داستان کشف می‌کنند که تنها وطن و خانواده برایشان مهم است و در نهایت به صلح می‌رسند.

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو با بیان اینکه شعار جشنواره تئاتر فجر از دو سال پیش  «تئاتر برای همه است» و جشنواره فجر استانی می‌خواهد به این شعار نزدیک شود، گفت: زیبائی این فکر این است که آثار نمایشی در استان‌های مختلف اجرا می‌شود و مخاطبان و دست اندر کاران حوزه نمایش می‌توانند سطح کارها را با هم مقایسه کنند. اما این تنها کافی نیست. جشنواره به هر حال قالب جشنواره‌ای دارد. در واقع برخی کارها انتخاب می‌شوند که در تهران نیز اجرا داشته باشند و این درجه‌بندی نشان می‌دهد که هنوز از هدف اصلی کمی دور هستیم. به نظر من، حذف جشنواره منطقه‌ای نیز ضعف بزرگی است و معتقدم از طریق دیدن فیلم نمی‌شتوان یک اثر نمایشی را داوری کرد. اما این مساله نیز با اعمال یکسری اصلاحات قابل حل است.

 

علیرضا فتوحی ایجاد تورهای تئاتری را مفید دانسته و افزود: البته جشنواره فجر استانی این مزیت را داشته که باعث تکاپو در استان‌های انتخابی بشود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از تلاش و صمیمیت برگزار‌کنندگان جشنواره فجر استانی در بوشهر، گفت: همیشه اینگونه بوده که هر چه از مرکز دورتر می‌شویم، امکانات سخت‌افزاری نیز کمتر و محدودتر می‌شود. «تئاتر برای همه» زمانی شکل کاملی به‌خود می‌گیرد که امکانات سخت افزاری نیز برای همه یکسان باشد. در بوشهر چیزی که من دیدم همان کمبود‌هایی بود که در بسیاری از شهرهای دیگر هم وجود داشت اما به‌دلیل تلاش، صمیمیت و همدلی که وجود داشت، این نواقص کمتر به‌چشم می‌آمد و انرژی مثبت زیادی منتقل می‌شد.   




نظرات کاربران