در حال بارگذاری ...

«متاستاز » در بوشهر به‌ صحنه رفت

پروژه نمایشی «متاستاز» به نویسندگی و کارگردانی علی‌اصغر دشتی و تهیه‌کنندگی آرش وفاداری، چهارشنبه بیست و سوم دی‌ماه در مجموعه تئاتر شهر بوشهر ، پلاتو استاد صغیری اجرا شد.

به گزارش ایران تئاتر از بوشهر، پروژه نمایشی «متاستاز» به نویسندگی و کارگردانی علی‌اصغر دشتی  و تهیه‌کنندگی آرش وفاداری، چهارشنبه بیست و سوم دی‌ماه در مجموعه تئاتر شهر بوشهر ، پلاتو استاد صغیری اجرا شد.

معنای پزشکی متاستاز در واقع، گسترش سلول‌های سرطانی در  بدن بیمار مبتلا است.

نمایش «متاستاز»، دغدغه‌ای اجتماعی را بیان می‌کند و موضوع آن همدردی با همراهان بیماران سرطانی است.

علی‌اصغر دشتی در مورد هدف خود از اجرای این نمایش گفت: طی سالیان اخیر از همپایان مبتلا به سرطان غافل شدیم و آنها را تنها به‌عنوان انتقال‌دهنده اخبار مربوط به احوال بیماران تلقی کردیم. این در حالی است که آنها از این مساله صدمات زیادی می‌بینند. بنابر این پروژه متاستاز، مشخصا به یک بخش مغفول‌مانده این بیماری می‌پردازد و روی آن کار می‌کند. نکته‌ای که ما در این کار به‌دنبال آن هستیم، تلنگر‌زدن به جامعه در بخش تقسیم عواطف است.

دشتی پروژه متاستاز را نتیجه ورکشاپی دانست که با رویکرد «عواطف معاصر» کار خود را شروع کرد و در طول تمرینات به تدریج، موضوعی که دغدغه مشترک دو نفر از اعضای گروه بود، سمت و سوی آن را مشخص کرد.

وی ادامه داد: در شب آخر ورک شاپ، تمام اعضای گروه درباره سرطان و نسبت آن با فرد نزدیک به بیمار مبتلا به سرطان، از طریق تک‌گویی، رابطه و تجربه خود را با موضوع سرطان اطرافیانش بیان کردند. اجرای تک‌گوئی‌ها در آن شب، منبعی شد تا بر اساس آن و با تمرکز بر اطرافیان و همپاهای بیماران مبتلا به سرطان، اجرای متاستاز شکل بگیرد.

دشتی هدف از اجرای نمایش متاستاز در یک جای ثابت را اینگونه عنوان کرد: متاستاز، حرکت سلول‌های سرطانی است اما این حرکت یک عنصر بدخیم از یک عضو به عضو دیگر در بدن است. جا به جایی ما در محل اجرای نمایش در واقه یک عنصر خوش‌خیم است و ما هشداردهنده هستیم و در این جا به جایی گسترش پیدا می‌کنیم، مخاطبان با دیدن اجراها، همزادپنداری کرده و پیام نمایش را که همپاها هستند به گوش دیگران خواهند رساند. ما دوست داریم که در این پروژه، هنر وارد حوزه دیگری از مسوولیت خود بشود و به‌عنوان یک فععال اجتماعی عمل کند.

علی‌اصغر دشتی در بخش دیگری از این گفت وگو هدف برگزاری جشنواره فجر استانی را تمرکززدایی از مرکز عنوان کرده و افزود: سال‌های سال است که در جشنواره‌ها، خلاصه‌شدن فعالیت‌های تئاتری در یک شهر مثل یک سم عمل کرده است.

هر عنصری که سبب گسترش پارامترهای فرهنگی در مناطق دیگر کشور شود، عالی و خوب است. برگزاری این بخش از جشنواره باعث گسترش امکانات و تئاتری آن منطقه، فعالیت تئاتری و تماشاچیان می‌شود.

وی در ادامه گفت: بزرگترین ضعف تئاتر شهرستان‌ها و حتی کشور، فقدان تورهای نمایشی است. گروه‌های نمایشی باید در مناطق مختلف اجرا داشته باشند و اگر این طراحی مناسب برای ایجاد این تورها وجود داشته باشد و از آن حمایت شود، ما در کمتر از یک دهه، شاهد توزیع عادلانه محصولات تئاتری در سراسر کشور خواهیم بود. نتیجه این امر کاهش کاستی‌های فرهنگی شهرهایی است که دسترسی کمتری به کالاهای هنری و فرهنگی دارند.

 در واقع تئاتر باید بتواند خود را در بدنه جامعه گسترش بدهدو متاسفم که باید بگویم در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ، تئاتر در جامعه تئاتری خلاصه شده است.

دشتی ن یادآور شد: در بوشهر تلاش زیادی برای نظم‌بخشی و برگزاری شایسته تئاتر فجر استانی در حال انجام است اما از نظر تجهیزات، کاستی‌هایی وجود دارد که بسیار مهم است. در پلاتوها استاندارد‌سازی صندلی‌ها از نظر ارتفاع باید صورت گرفته و به‌صورت جدی پیگیری شود. تجهیز ابزارآلات فنی که امنیت پرسنل را تضمین می‌کند، مساله مهم دیگری است که توجه متولیان این بخش را می‌طلبد.

وی در پایان از مهمان‌نوازی دست اندرکاران جشنواره در بوشهر و زحماتی که برای اجرای نمایشش در بوشهر کشیدند و به‌خصوص دو  همپای بوشهری که در اجرای متاستاز ایفای نقش نمودند، تشکر کرد.

لازم به یادآوری است در پایان اجرای نمایش از طرف نمایندگان محک در بوشهر، از علی‌اصغر دشتی قددردانی شد.




نظرات کاربران