در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش هفت‌خوان هملت:

استقبال بوشهری‌ها بی‌نظیر بود

استقبال تماشاچیان زیاد بود و اتفاق خوبی که شاهد آن بودیم تعداد زیاد تماشاچیان غیر تئاتری بود که درک خیلی خوبی از تئاتر داشتند. بسیاری از شهرهای بزرگ مثل تهران یا اصفهان معمولا جشنواره‌های تئاتر برای اهالی تئاتر است و افراد عادی استقبال زیادی از آن نمی‌کنند. به نظر می‌آید این استقبال در بوشهر به دلیل ریشه‌های غنی فرهنگی به‌خصوص تئاتر است که در این شهر وجود داشته و با توجه به شناختی که من دارم، درک موسیقایی آنها نیز به همین شکل است.

به گزارش تئاتر بوشهر، نمایش هفت‌خوان هملت در آخرین روز جشنواره فجر استانی بوشهر با حضور پرشور تماشاچیان در پلاتو استاد صغیری به روی صحنه رفت. کارگردان این نمایش با بیان این‌که مردم بوشهر را بسیار صمیمی، خونگرم و پر انرژی دیدم، فکر می‌کنم که بسیار خوش شانس بودم که اجرای نمایشم در شهر بوشهر انجام شد.

محمد جواد سجادی ادامه داد: استقبال تماشاچیان زیاد بود و اتفاق خوبی که شاهد آن بودیم تعداد زیاد تماشاچیان غیر تئاتری بود که درک خیلی خوبی از تئاتر داشتند. بسیاری از شهرهای بزرگ مثل تهران یا اصفهان معمولا جشنواره‌های تئاتر برای اهالی تئاتر است و افراد عادی استقبال زیادی از آن نمی‌کنند. به نظر می‌آید این استقبال در بوشهر به دلیل ریشه‌های غنی فرهنگی به‌خصوص تئاتر است که در این شهر وجود داشته و با توجه به شناختی که من دارم، درک موسیقایی آنها نیز به همین شکل است.

این کارگردان جوان تصریح کرد: در بوشهر فرهنگ غنی و داستان‌های فولکلریک زیادی نیز وجود دارد و من در یک یا دو نمایشی که از گروه‌های بوشهری شرکت کننده در برخی از جشنواره‌ها دیده‌ام، به خوبی در ذهنم مانده است.

سجادی در بخش دیگری از صحبت‌ای خود گفت: نمایش ما در پلاتویی اجرا می‌شود که از نظر فضا و ظرفیت تماشاچی بسیار مناسب است، هرچند بدون ایراد نیست اما باید این را نیز در نظر گرفت که حتی در پلاتو و سالن‌های مرکز یا شهرهای بزرگتر نیز برخی کاستی‌ها وجود دارد. بوشهر به نسبت شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان که ما در آنجا اجرا داشتیم در سطح قابل قبولی قرار دارد.

وی درباره نمایش خود نیز اظهار کرد: من کار در گروه نمایش خود را بر مبنای علم‌گرایی گذاشتم و در همین راستا زمانی که نمایشنامه‌ هملت را به اعضای گروه دادم از آنها خواستم تا هرکدام یک اتود بر روی نمایش بنویسند. در این نمایش از شیوه‌های مختلف نمایش‌های ایرانی استفاده کردیم، مثلب نقالی و اساس مکار را برپایه دید پارودیک و متناقض‌نما از نمایش گذاشتیم. با تمام اتفاقاتی که در این نمایشنامه برای هملت می‌افتد شوخی کردیم و یک نمایش طنز و پارودیک را شکل دادیم. در طول تمرینات هم ایده و بداهه‌هایی شکل می‌گرفت که برخی را مکتوب و از آنها استفاده کردیم.

سجادی در پایان از عوامل و پرسنل برگزاری جشنواره فجر استانی بوشهر تشکر و قدردانی کرد و گفت: این اجرا یکی از بهترین اجراها در بهترین شهرها بود که استقبال بی‌نظیری از آن شد.




نظرات کاربران