در حال بارگذاری ...

مرگ و مجازات‌های عجیب در «پیزایی برای کالیگولا»

 نمایش «پیزایی برای کالیگولا» به نویسندگی و کارگردانی محمد فخرایی که از هفتم بهمن‌ماه در تالار فرهنگ دیّر روی صحنه رفته است تا یازدهم بهمن‌ماه ادامه دارد.

به گزارش تئاتر بوشهر، محمد فخرایی نویسنده و کارگردان نمایش «پیزایی برای کالیگولا» در یادداشتی این نمایش طنز که کاری از گروه  تئاتر آفرینگان است را  کمدی متفاوتی می‌داند که در سال‌های گذشته در شهر  دیّر به روی صحنه رفته و اجرا شده است.

در ادامه یادداشت این کارگردان را می‌خوانیم:

«نویسنده‌اش خودم, کاگردانش خودم, پیتزاش برای کالیگولا!

کالیگولا (با بازی روح ا... فرهنگ دوست) یه شاه هنرمندِ که میگه اگه ماه رو به دست بیارم دنیا رو به دست می‌گیرم... به عقیده کالیگولا، اون وزیر و سناتور تا کارگر نشن درد مردم رو نمیفهمن، او از نظام برده‌داری به شدت متنفره, او دروسیلا معشوقه‌اش رو کشته و معتقدِ معشوقه پیر صد درجه از معشوقه مرده بدتر هست و حالا تنها یک معشوقه‌اش سونیا (با بازی مریم مهریاری) مونده! چه اتفاقی براش میفته؟

... موکیوس (با بازی ابراهیم راستی) وزیر کشاورزی دولت روم که به دستور کالیگولا آشپز شده و تو آشپزخونه پیتزا میپزه و تخم‌مرغ نیمرو درست میکنه ...

 لپیدوس (با بازی رضا حجری) که بزرگ زاده اشتباهی و به اصطلاح عامیانه خر شانس قصر تبدیل به کمک‌آشپز شده و فلفل دلمه و قارچ خُرد میکنه و خمیر ورز میده برا پیتزا, این وسط کرئا (با بازی امین خیاط) بزرگ زاده و شاعر دربار که به دلیل کشته شدن پدر و سگش به دست کالیگولا کینه عجیبی از او در دل دارد منتظره تا کالیگولا رو بکشه ...

و اما هلیکون (با بازی وحید بردستانی) ندیم و معتمد کالیگولا همچنان دستور داره برده‌ها رو آزاد کنه و سناتورها رو کارگر دربار کنه... این وسط کالیگولا میخواد ماه رو به دست بیاره اون معتقدِ ماه رو که به دست بیاره دنیا رو به دست میگیره ... غلامان دربار (با بازی اکبر ابراهیمی و ایمان اسماعیلی) همچنان برده باقی موندن تا به سناتورها بردگی رو آموزش بدن و برای درباریان بنوازند ... مرگ‌ها و مجازات نمایش ما عجیب و بسیار خنده داره تا جایی که ... بهتره خودتون ببینید سورپرایزه! گفتم که کالیگولا به روش های شگفت انگیزی همه رو مجازات میکنه تا لذت خنده, نشاط و نگاهی هیجان‌زده در شب‌هائی که مخاطب با ما هست نمایشی به یادماندنی در خاطرش بماند...

پیتزایی برای کالیگولا که برگرفته از متن آلبرت کاموست با شیوه‌ای خطی و مدرن با طراحی‌های دقیق و متفاوت سعی دارد تا کمی از شیوه‌های رایج تئاتر کمدی در سطح استان فاصله گیرد.

با تشکر از ریاست و کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر، جناب آقای ابراهیمی ریاست محترم انجمن نمایش شهرستان دیّر، مهندس حسین بردستانی، مهدی نادریان، صادق زارعی،  محمد عمرانی، قحطبه فخرایی و دیگر عزیزانی که ما را در این راه یاری کردند.»

لازم به یادآوری است، زینب عبدی (طراح لباس)، حمیدرضا زبیری (طراح پوستر و بروشور)، امین خیاط (طراح دکور)، ایمان اسماعیلی (موسیقی)، زیبا دریاسفر (طراح گریم)،  یوسف ایزدپناه، پژمان برزگر و ندا جهرمی‌زاده (هماهنگ‌کننده برنامه‌ها)، محمد فخرایی (طراح نور) و امین‌الله ابراهیمی (عکاس) دیگر عوامل این نمایش هستند.

 




نظرات کاربران