در حال بارگذاری ...

کارگاه نقالی و شاهنامه‌خوانی در خورموج افتتاح شد

عصر روز گذشته، با حضور سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی و جمعی از علاقمندان، کارگاه نقالی در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج افتتاح شد.

به گزارش تئاتر بوشهر، سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی در آئین گشایش کارگاه نقالی و شاهنامه‌خوانی در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج گفت: نقالی مادر نمایش‌هاست که آئین‌ها، اسطوره‌ها، مفاهیم و مضامین کهن، آئین‌های پهلوانی، رزم و بزم همه در آن جمع است.

حمید زارعی در ادامه افزود: شاهنامه‌خوانی و نقالی ریشه در تاریخ ایران زمین دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا با برگزاری کارگاه شاهنامه‌خوانی و نقالی، این دو آئین را احیا و شکوفا کنیم.

وی با بیان این‌که طوبا شیرکانی از هنرمندان فعال ومتعهد خورموج در احیای این هنر در شهرستان وحتی استان نقش به‌سزایی ایفا کرده است یادآور شد: در حال حاضر فاطمه حسینی که از شاگردان وی و از نقالان وشاهنامه‌خوانان خوب این هنر است اداره این کارگاه را به‌عهده دارد.

فاطمه حسینی نیز در این آئین گفت: بسیاری از افراد با اینکه به اهمیت شاهنامه آگاهی دارند اما فکر می‌کنند خواندن شاهنامه برای کودکان و نوجوانان دشوار است.

نقال خورموجی ادامه داد: کودکان ذهن بسیار خلاقی دارند که با روش‌های مختلف نقالی و شعرخوانی، به راحتی می‌توان شاهنامه‌خوانی را به آنها آموزش داد.

حسینی با بیان این‌که ما کودکان را درگیر داستان می‌کنیم وآنها را به شکل شخصیت‌های شاهنامه درمی‌آوریم و دسته‌جمعی شاهنامه می‌خوانیم، گفت: حتی مادران کودکان به این رشته علاقه‌مند شده‌اند تا فرزندانشان این راه را ادامه دهند چون شاهنامه برای کودکان و نوجوانان و حتی خود ما سراسر پند و اندرز است.




نظرات کاربران