«خرمای خونی» در بوشهر به صحنه رفت
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی خداداد رضایی از بیستم مهرماه به روی صحنه رفته و اجرای آن تا بیست و ششم در پلاتو استاد صغیری مجموعه تئاتر شهر ادامه خواهد داشت.
به گزارش تئاتر بوشهر، خداداد رضایی درباره نمایش خود گفت: خرمای خونی نمایشی آئینی از دل نخلستان با فضایی وهم و خیالانگیز و انتقام است و با تم قتل و خیانت و شیوه اجرایی جدید که سعی میکند حرفهای زمان و جامعه خود را از درون داستانی بومی فریاد بزند.
رضایی در ادامه افزود: خیلی وقت بود که دنبال ایدهای میگشتم تا بهنوعی توصیف فضای زادگاهم دیار نخل و خرما و مشکلات آن منطقه باشد. البته نمایشی به نام «خون بس» که تقریبا نزدیک به این فضا بود کار کرده بودم ولی دنبال ایدههای پختهتری میگشتم که به نوعی در زندگی مردم آن منطقه اتفاق افتاده باشد و مردم با آن مشکلات روبهرو گردیده بودند. وی بیان کرد: به همین دلیل هم به سراغ خاطرات نوستالژی نوجوانی رفتم و یادم به سوژهای واقعی افتاد که مردم را چند بار اسلحه بهدست به نخلستان کشانده بود.
این کارگردان ادامه داد: بر اساس همان سوژه، ایده را خیالپردازی و سپس تبدیل به نمایشنامه کردم وقتی داشتم قصه را مینوشتم هدفها را در نظر گرفتم و در لابهلای یک باور و این اتفاق بومی، فریاد عدالتخواهی زنان شجاع روستایی که قربانی جهل و نادانی و افکارهای فرصتطلبانه از زن در جامعه پدرسالاری شده بودند را در چله کمان در روند نمایش گذاشتم و با تمام قدرت در قصه نمایش رها کردم.
خداداد رضایی یادآور شد: در مقابل، دنبال آدمهایی بدی میگشتم که مقابل آن قرار دهم. به همین دلیل رفتم سراغ آدمهایی خطرناکی که باطن آنها مانند ظاهرشان خوب نبود. آنها با سوءاستفاده از فرهنگ و مذهب، سیرتی بسیار زشت در جامعه از خود بهجای گذاشتهاند. آنها با اعتباری که در نزد مردم بهدست میآوردند با سلاح تهمت و افترا یک عده را به راحتی از گردونه آرامش زندگی، خارج و خانواده ها را دچار تزلزل مینمایند.
رضایی ادامه داد: تقابل این دو قشر با فضای فولکلوریک نخلستان در تراژدی قصه نمایش ما شکل گرفت که نزدیک به سه ماه در یک چهار دیواری منزل مسکونی با گرمای شدید با یک عده بازیگر با تجربه و پا به صحنه گذاشته در کنار یک عده جوان جویای هنر تمرین کردیم و آن را با همت همه بازیگرانم و عوامل صحنه آماده برای اجرا ساختیم.
کارگردان «خرمای خونی» عنوان کرد: در کارگردانی این نمایش هم فکر کردم از شیوهای استفاده کنم که برای مخاطب بومی استان تکراری، کلیشهای و خستهکننده نباشد. سعی شده است با استفاده از نشانهها، قابلیتهای بومی را به صورتی تصویرگرا و در جاهایی نمادین با گویش محلی اما قابل هضم برای مخاطب روایت کنیم و با ایجاد تابلوهای زیبا و آهنگین در توصیف صحنهها، ارتباط قراردادی صحنه و مخاطب را بهخوبی برقرار نمایم.
وی در پایان گفت: از این نمایش که کاری از گروه هنری «درخشان» است تا این لحظه استقبال خوبی شده و امید میرود در روزهای آینده بیشتر هم شود.
یادآور میشود، در این نمایش داوود جان امیری، احسان خارگی، نیما رضایی و فاطمه الزهرا پورمودت ایفای نقش میکنند و دستیار کارگردان، طراحی صحنه و موسیقی بر عهده نیما رضایی بود و مسعود خارگی نوازنده سازهای کوبهای در موسیقی نمایش بوده و مهدیه پورمودت هم مدیر صحنه نمایش را بر عهده دارد.