کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان بوشهر:
برای مردم کار میکنم نه صرفاً جشنواره
ایران تئاتر- سودابه زیارنی: مهدی انصاری کارگردان نمایش «دود»، یکی از هفت نمایش حاضر در سی و سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر است.ائ معتثد است: جشنواره برآورد یکساله تئاتر استان است و موفقیت در جشنواره میتواند در اجرای عموم بسیار مؤثر و مفید باشد. ضمن این نکته مهم که من جشنواره را فرع بر اجرای عمومی نمایش میدانم. من بهشخصه برای مردم کار میکنم نه صرفاً جشنواره.
مهدی انصاری نمایش «دود» را در بندر بوشهر و با سه اجرای جشنوارهای به روی صحنه برد. این دوره از جشنواره بهصورت غیرمتمرکز در پنج شهر استان بوشهر برگزار شد. آنچه در ادامه میخوانید مشروح گفتگویی است که با کارگردان این نمایش انجام شده است:
کمی در مورد نمایشنامه دود و دلیل انتخابس برایمان بگویید؟
نمایشنامه به شکل کارگاهی و بر اساس طرحی از محمد احمدی نوشته شد. ما معمولاً به شکل کارگاهی و دونفره کار رو شروع میکنیم. نمایشنامه در مورد مردی است که سالها است از اتاق خود خارج نمیشود. دلیل انتخاب این نمایشنامه شرایط کاری من و البته بیشتر محمد احمدی است. محمد به شکل اقماری در عسلویه کار میکند و دو هفته یکبار به بوشهر میآید و نمیتوانستیم نمایشی با تعداد کاراکتر بیشتر کارکنیم.
برای ارائه نمایش خود به جشنواره با چه چالشهای اساسی و مهمی مواجه بودهاید؟
ما در این مورد چالش زیادی نداشتم. بیشترین چالش زمان کم برای تمرین و جمعکردن گروه اجرایی است. برای کسانی که هرساله امکان تولید نمایش را ندارند.
آیا با غیرمتمرکز برگزار کردن این دوره از جشنواره موافقید؟ تأثیرات این تصمیم را چگونه ارزیابی میکنید؟
من با این شیوه مخالفم. به نظر میرسد تیم اجرایی برای کنترل هزینههای بعضی از گروهها به این نتیجه رسیده است. بهطورکلی گروهها در کورس رقابت هستند بدون اینکه آثار یکدیگر را ببینند و بررسی کنند. این وضعیت باعث عدم تناسب در شناخت سطح کیفی میشود. به این معنا که صاحبان آثار ضعیف متوسط و باکیفیت در جشنواره نمیتوانند خود را ارزیابی کنند؛ و ممکن است به توقعات و توهمات دامن بزند. گروهها امسال از دیدن نمایشهای یکدیگر محروم هستند و این اصلاً خوب نیست و حال و هوای جشنواره را بیروح و بیمزه میکند. من معتقدم چون جشنواره است میتوان یک سال در کنگان یک سال در دیر و یک سال در شهرستان دیگر برگزار نمود اما گروهها بتوانند آثار یکدیگر را ببینند
به نظر من شرایط کرونایی کموبیش در همهجا خطرات آن به نسبت افزارش مخاطبین بیشتر میشود و این بهانه خوبی نیست. جشنواره در این شکل از برگزاری، از حس رقابت و از طرفی برقراری دوستیهای تازه بین گروهها میافتد.
سطح کیفی جشنواره تئاتر استانی بوشهر را در این دوره و دورههای گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟
سطح کیفی جشنواره را دقیق نمیشود حدس زد. با توجه به لطمات کرونا به تئاتر کشور و استان شاهد حضور چهرههای جدیدی در جشنواره هستیم و جای پیشکسوتان کار بلد خالی است. این هم فرصت است هم تهدید. امیدوارم این دوره جشنواره باکیفیتی داشته باشیم هرچند نسبت به فرازوفرودهای گذشته میتوان حدسهایی زد. به نظرم باید اول نمایشها رو ببینیم و بعد ارزیابی کنیم.
در نظر گرفتن چه نکاتی را برای برگزاری باکیفیت جشنواره ضروری میدانید؟
مسلماً سختگیریهای هنری و فنی در انتخاب آثار برای بالا بردن سطح کیفی جشنواره لازم است. همینطور شرایط سختافزاری تئاتر و سازوکارهای بهروز تیم اجرایی جشنواره.
تأثیر برگزاری جشنواره استانی در رونق تئاتر تا چه اندازه مؤثر است؟
مسلماً تأثیر بسزایی دارد. جشنواره برآورد یکساله تئاتر استان است و موفقیت در جشنواره میتواند در اجرای عموم بسیار مؤثر و مفید باشد. ضمن این نکته مهم که من جشنواره را فرع بر اجرای عمومی نمایش میدانم. من بهشخصه برای مردم کار میکنم نه صرفاً جشنواره. سؤال مهم این است: جایگاه مردم در جریان برگزاری جشنواره کجاست؟ و این مشارکت در چه حد است؟
تیم داوری جشنواره باید دارای چه ویژگی منحصربهفردی باشد؟
تیم داوری باید خبرهی تئاتر باشد، بهروز و صدالبته عادل. کار قضاوت در حوزه هنر بسیار سخت است و حتی خیلی از صاحبنظران آن را غلط میدانند. به این معنی که ذات هنر مقایسه پذیر نیست.
پیشنهاد شما برای برنامههایی که در حاشیه جشنواره ضرورت اجرا دارند چیست؟
مهمترین برنامه میبایست دانشافزایی نویسندگان، کارگردان و بازیگران است. متأسفانه تعداد اندکی از تئاتریهای استان مطالعات بهروز و کاربردی در حوزه تئاتر دارند و این بزرگترین آسیب است. برگزاری کارگاههای آموزشی